چراغ سبز آمریکا برای انتقال اف16 به اوکراین/ بورل: آموزش خلبانان آغاز شد

جوسپ بورل روز سه‌شنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: خوشحالم که در نهایت آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جت‌های جنگنده اف-16 در چند کشور آغاز شده است. [این دوره] زمان می برد، اما بهتر است که زودتر شروع شود.

وی ادعا کرد که این تصمیم برای دفاع اوکراین در برابر روسیه ضروری است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آموزش خلبانان اوکراینی در کدام کشورها جریان دارد، به لهستان اشاره اما از ارائه توضیح بیشتر خودداری کرد.

بورل در حالی این مطلب را بیان کرد که کاخ سفید در میانه فشارها از سوی کنگره و شرکای واشنگتن بر سر ارائه تسلیحات پیشرفته آمریکایی به اوکراین، به متحدان اروپایی خود برای انتقال جنگنده‌های اف- ۱۶ به کی‌یف چراغ سبز نشان داده است.

طبق اعلام منابع آگاه، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست روز جمعه سران گروه هفت به متحدانش گفته که در حال تصویب طرح‌هایی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ است.

در حالیکه قانونگذاران آمریکایی و اعضای کنگره با پیوستن به کارزار لابی اف-۱۶، از دولت می‌خواهند این جنگ افزار تهاجمی را به اوکراین ارائه کند تا کنترل آسمان‌های خود را در اختیار بگیرد، مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته اند که دولت آماده تایید صدور این جنگنده‌ها به اوکراین است در صورتیکه متحدان نیز تصمیم به انجام این کار بگیرند.

در همین حال، آناتولی آنتونوف در واکنش به برنامه آمریکا برای آموزش خلبان‌های اوکراینی هدایت کننده جنگنده‌های اف-۱۶ گفت: به نمایندگان دولت‌ها درباره قضاوت‌های بیهوده در زمینه شبه جزیره کریمه هشدار می‌دهم، به ویژه درخصوص چراغ سبز به حمله هوایی کی‌یف به این شبه جزیره.

وی یاد آور شد: حمله به این منطقه [شبه جزیره کریمه] برای ما با حمله به هر نقطه از خاک روسیه تفاوتی ندارد و آمریکا باید از پاسخ روسیه به طور کامل مطلع باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.