پدافند هوایی اوکراین که 16 موشک روسی را ساقط کرد+عکس

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و نیروی هوایی در 16 می گفت که پدافند هوایی اوکراین تمام 18 موشک روسی که اوکراین را هدف قرار داده بودند، از جمله شش موشک بالستیک کینژال را در طول شب با موفقیت سرنگون کرد و در این بین بنابر گفته وزارت دفاع روسیه اما نیروهای مسلح این کشور در حملات بامداد امروز یک سامانه پدافندی پاتریوت آمریکایی مستقر در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را با موشک مافوق صوت (هایپرسونیک) کینژال منهدم کردند.

زیر سوال رفتن ادعای اوکراینی‌ها؟/ ۲ برخورد موفق و انفجار شدید دو هدف در کی‌یف

نیروی هوایی اوکراین گفت که پدافند هوایی اوکراین علاوه بر سرنگونی شش موشک کینژال، ۹ موشک کالیبر و سه موشک زمینی شامل موشک های اس-۴۰۰ و اسکندر-ام را با موفقیت منهدم کرد؛ اما بنابر گفته وزارت دفاع روسیه اما نیروهای مسلح این کشور در حملات بامداد امروز یک سامانه پدافندی پاتریوت آمریکایی مستقر در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را با موشک مافوق صوت (هایپرسونیک) کینژال منهدم کردند.

اوکراین در پایان ماه آوریل سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را دریافت کرد که اوکراین را قادر می‌سازند تا موشک‌های بالستیک مافوق صوت بیشتری را ساقط کرده و از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند.

ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت یک سامانه دفاع هوایی موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز و هواگردهای دشمن را در همه شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. ویژگی‌های کلیدی سامانه پاتریوت رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم‌افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده است.

موشک خا-۴۷ام۲ کینژال که اوکرین مدعی است، پدافند هوایی آمریکایی آن را منهدم کرده‌است، یک موشک روسی هوا به زمین ابرصوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. برد ادعایی این موشک بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر و سرعت آن ۱۰ ماخ می‌باشد. موشک کینژال توانایی انجام مانورهای فرار در هر مرحله از پرواز خود را دارد و می‌تواند از بمب‌افکن‌های توپولف تو-۲۲ام یا رهگیرهای میگ-۳۱ پرتاب شود. موشک‌های کینژال در پایگاه‌های هوایی در منطقه نظامی جنوبی روسیه و منطقه نظامی غربی این کشور مستقر شده‌اند.

پدافندهوایی آمریکایی مستقر در اوکراین که بر سر آن دعوا است!/ عکس

صفر تا صد پدافند هوایی آمریکایی که در اوکراین مستقر است

رئیس جمهور روسیه گفته‌است که پاتریوت یک سیستم قدیمی است و مانند سامانه اس-۳۰۰ روسی کارایی ندارد.

ولید العیسی کارشناس نظامی با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور پوتین در چارچوب بحث بیانیه‌ها و جنگ روانی و لفظی بین دو طرف آمده است، خاطرنشان کرد که هسته سیستم پاتریوت در واقع به ۶ دهه پیش بازمی گردد، اما این بدان معنا نیست که این سیستم قدیمی است زیرا مانند بسیاری از انواع سلاح‌ها دارای مدل‌ها و نسل‌های مدرن است از جمله PAC-۳ MSI که بسیار توانمند است.

العیسی افزود که اکثر تسلیحات اعم از آمریکایی، روسی یا دیگر برندها، گاهاً ابتدای ساخت آنها به چندین دهه برمی گردد، اما در معرض نوسازی و توسعه در همان مدل قرار گرفتند مانند میگ‌ها و سامانه‌های سام روسی یا پاتریوت آمریکایی. بنابراین قضاوت در مورد قدیمی بودن سیستم دشوار است و به تاریخ ساخت اولین مدل آن برمی‌گردد.

پاتریوت یک سامانه موشکی زمین به هوا است که توسط شرکت آمریکایی «ریتون» ساخته شده و برای محافظت در برابر موشک‌ها و هواپیماهای مهاجم طراحی شده است، زیرا قبل از رسیدن به اهداف، آنها را در هوا اصابت کرده و منفجر می‌کند.

سامانه موشکی زمین به هوای «پاتریوت» از تأسیسات نظامی و پایگاه‌های هوایی در برابر حملات هوایی محافظت می‌کند و اساس کار آن دفاع بلندمدت است و می‌تواند اهداف هوایی را تا برد ۱۶۰ کیلومتری و موشک‌های بالستیک را تا برد ۷۵ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

موشک پاتریوت برای رهگیری تعدادی از موشک‌های متخاصم و تهدیدات هوایی، از جمله موشک‌های بالستیک که می‌توانند کلاهک‌های شیمیایی، هسته‌ای یا بیولوژیکی حمل کنند، طراحی شده است.

موشک‌های هدایت شونده سامانه پاتریوت با تکنولوژی بالا هستند که برای شناسایی و ردیابی هدف به سیستم راداری زمینی خود متکی هستند، زیرا رادار دایره‌ای به قطر ۸۰ کیلومتر را اسکن می‌کند و در صورت ردیابی موشک دشمن، سیستم به صورت خودکار می‌تواند یک موشک ضد موشک را پرتاب کند و آن را قبل از رسیدن به هدف منفجر کند.

رادار موجود در این سامانه قادر است ۵۰ هدف را به طور همزمان شناسایی کند و در عرض ۹ ثانیه سیگنال آن به اتاق کنترل می‌رسد و اتاق کنترل خطر را ارزیابی کرده و تصمیم به پرتاب موشک در برد ارتفاعی بین ۶۰ متر تا ۱۵ کیلومتر می‌گیرد.

سامانه پاتریوت «PAC-۳ MSI» می‌تواند ۱۶ موشک را به طور همزمان پرتاب کند که هر کدام ۵ متر طول دارند و یک کلاهک انفجاری به وزن ۷۳ کیلوگرم حمل می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.