لحظات حساس ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

برخی رسانه‌های ترکیه از نگرانی‌های امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات حساس ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور خبر داده‌اند.

در حالیکه کمتر از ۲۴ ساعت دیگر تا شروع انتخابات سراسری ترکیه باقی نمانده رسانه‌های این کشور از جو امنیتی حاکم و نگرانی ها پیرامون آن خبر داده‌اند.

انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده می شود؟

وبگاه «یکتین ریپورت» روز شنبه نوشت، اکثر مردم در شهر «آنکارا» پایتخت ترکیه با اطمینان کامل از پیروزی «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ریاست‌جمهوری صحبت می‌کنند. مردم بر این باورند که که قلیچداراوغلو و ائتلاف شش حزبی او می‌توانند تغییری را که قول داده بودند ایجاد کنند.

یکی از شهروندان ترکیه مقیم آنکارا گفت که نگرانی اصلی او در این انتخابات، احیای دموکراسی است که بنابر ادعای او  در دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان وخیم‌تر شده است.

این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه  چهارشنبه گذشته  بار دیگر تاکید کرد که یکی از اولویت‌های او در صورت انتخاب مجدد، تهیه پیش نویس قانون اساسی مدنی جدید است.

 اردوغان اظهار داشت: «ما خواهان یک قانون اساسی مدنی و آزادیخواه هستیم که با اراده ملی برای ترکیه نوشته شود. در صورت تحقق، این یکی از مهمترین اهداف چشم انداز قرن ترکیه خواهد بود.»

اردوغان گفت که دولت او بلافاصله پس از انتخابات این موضوع را در اولویت قرار خواهد داد و پیش نویس آن به پارلمان ارائه خواهد شد.

این وبگاه با اشاره به نگرانی های امنیتی موجود نوشت، نظرسنجی‌های اخیر منتشر شده نشان می‌دهد که قلیچداراوغلو حدود ۴۹ درصد آرای ریاست‌جمهوری را به دست آورده است در حالیکه نوسان آرای اردوغان حدود ۴۵ به ۴۷ بوده است. اگر هیچ نامزدی ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص ندهد، دور دوم برگزار شود و هیچکس نمی‌داند چه نتایجی می‌تواند داشته باشد.

پیش‌تر نظرسنجی مؤسسه «کُندا» در ترکیه نشان داده بود کمال قلیچداراوغلو با اختلاف ۵.۶ درصدی از اردوغان پیش افتاده است. طبق این نظرسنجی، ۴۹.۳ درصد سؤال‌شوندگان به قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف «ملت» و ۴۳.۷ درصد آن‌ها نیز به رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور» رأی خواهند داد.

با این حال برخی نظرسنجیها که روز شنبه منتشر شده نشان می‌دهد که اردوغان پیروز این انتخابات خواهد بود. اما ناظران سیاسی و تحلیلگران می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد و هیچ یک از طرفین قادر به کسب ۵۰ درصد آرا در مرحله اول نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.