این لات بازی‌های دینی ممنوع!

سیدمرتضی میرسراجی در یادداشتی در ایلنا نوشت، با «لات بازی» و «کارهای نمایشیِ غیرمعقول»، هدف اصلی آن، که رشد و کمال انسان و متعاقب آن، تقرب و نزدیک شدن آدمیان به ذات اقدس خداوند است؛ به هیچ عنوان، از این نوع رفتارها حاصل نمی‌شود.

معاون دادگستری: در موضوع حجاب گرفتار شدیم / اگر پرونده تشکیل دهیم برای فرزندان خودمان تشکیل می‌دهیم

«خالکوبی» یا «تَتو»، علاوه بر عوارض جسمانی که برای انسان دربردارد؛ در فرهنگ بالندۀ ما نیز عملی پسندیده و مقبول نیست و این‌ عدم اقبال عمومی به موضوع خالکوبی و تتو، مسأله‌ای تجربه شده در فرهنگ اصیل ما است؛ به گونه‌ای که در جامعه، به افرادی که خالکوبی می‌کنند؛ با دید مثبتی، نگاه نمی‌شود و جایگاه و شأن اجتماعی آنها، بین مردم تنزل می‌یابد و این امر، نشانگر فرهنگ غنی ما در مواجهه با این ناهنجاری است.

در رابطه با رفتارهای دینی، برخی «انحرافات جدید»، هر از چند گاهی، در میان برخی افراد مذهب‌گرا، ظهور و بروز می‌نماید که یکی از جدیدترین آنها که بی‌گمان، مورد تأیید دین و هر انسانِ صاحب خِرَد و اندیشه نیست؛ بحث «خالکوبی‌های دینی و مذهبی» می‌باشد؛ یعنی برخی افراد، «الفاظ و عبارت‌های مقدس» را بر روی بدن خود خالکوبی یا تتو می‌کنند که باید گفت این افراد، در مَثَل، «از آن طرف بام افتاده‌اند» و مبادرت به عملی می‌کنند که از جهات مختلف مردود است.

لطفاً به تصاویر زیر توجه نمایید؛

photo_2023-05-07_10-26-07

photo_2023-05-07_10-26-13

photo_2023-05-07_10-26-18

photo_2023-05-07_10-26-23

بحث

۱- تعداد این نوع تصاویر و نوشتارها با الفاظ و عبارات‌های گوناگون دینی، بسیار فراوان است ولی برای هر انسانی که می‌اندیشد؛ همین مقدار کفایت می‌کند.

۲- خالکوبی اگر چه بر طبق تحقیقات تاریخی و باستان شناسی، پیشینه و دیرینه‌ای بسیار کهن و طولانی در بین بشر دارد ولی همانطور که در ابتدای مبحث بیان شد؛ کاری معقول و صحیح از نظر علم پزشکی نیست؛ چراکه عوارضی برای انسان به همراه دارد و از سوی دیگر، دین و مذهبِ راستین، هیچگاه، راضی به «آسیب رسیدن» به خود و همچنین «آسیب رساندن» به دیگر انسان‌ها نیست.

۳- مقام و منزلت دین و مذهب، جایگاهِ بلند مرتبه و رفیعی در نزد خداوند متعال و همینطور در نظرگاه دینداران است و با «لات بازی» و «کارهای نمایشیِ غیرمعقول»، هدف اصلی آن، که رشد و کمال انسان و متعاقب آن، تقرب و نزدیک شدن آدمیان به ذات اقدس خداوند است؛ به هیچ عنوان، از این نوع رفتارها حاصل نمی‌شود و ما این‌گونه رفتارهای خارج از عُرف و بدعت‌آمیز در دین و شرع مقدس را «لات بازی دینی» می‌نامیم.

۴- لمس و دست زدن بدون وضو بر «نامِ خدا» و همچنین «پیشوایان معصوم» (ع)، در «فقه اسلامی»، به هیچ وجه، جایز نیست. مثلاً عبارت «حَسبی الله» (خدا، برای من کافی است!) که در تصاویر، از نظر گذشت؛ علاوه بر اینکه لفظ جلاله و با عظمت «الله» را در خود دارد؛ یک عبارت قرآنی نیز به شمار می‌رود که در سوره‌های «زُمَر» و «توبه» آمده است ولی چنان که ملاحظه شد؛ بر روی دست و گردن این افراد تتو شده است. یا آیۀ نخست سورۀ «فَلَق» بر روی ساعد نقش بسته است و دیگر نمونه‌ها که در خالکوبی‌ها انجام می‌شود؛ همگی جای تأمل و بازنگری در رفتار دارد. شما تصور کنید؛ هر کدام از این افرادی که «نام خدا»، «آیات قرآن»، «اذکار» یا «نام حضرات معصومین» (ع) را بر هر نقطه از بدنشان، خالکوبی می‌کنند؛ همیشه و پیوسته در حال طهارت و پاکی جسمانی نیستند و هر لحظه و به هر دلیلی، امکان بر خورد دستِ بی‌وضوی خودشان و دیگران یا رسیدن نجاست و ناپاکی به هر شکلی به آن قسمت از بدنشان وجود دارد و این مسأله‌ای غیر قابل اجتناب می‌باشد.

۵- شاید عده‌ای کوتاه بین، در مواجهه با این مطلب، ایراد بگیرند که همین چند جوانِ متمایل به دین نیز به حسب مخالفت شما با این کار و امثال این کارها، از دین و مذهب رویگردان می‌شوند؛ ولی باید با اطمینان به آن‌ها چنین پاسخ گفت که هیچگاه دین و مذهب، با روش و مسیر غلط در «شخص» یا «اجتماع»، تقویت و استوار نخواهد شد و یقیناً اساسِ دین و مذهب، «راستی»، «درستی» و «حق مداری» است و خوب است که مبلغان دینی و اهالی فرهنگ و تربیت، جوانان عزیز را از نادرستی این نوع رفتارها آگاه نمایند؛ اعمال نامناسب و زشتی که قطعاً رضایت خداوند متعال و پیشوایان معصوم (ع) را دربرنخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.