آمریکا الزام تزریق واکسن کرونا برای سفر هوایی را لغو کرد

کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که از روز جمعه الزام داشتن واکسیناسیون کرونا برای کارمندان دولتی و سفرهای هوایی پایان می دهد و همچنین الزام واکسن کرونا برای سفرهای هوایی لغو می شود. دستور جدید رئیس‌جمهور آمریکا از ساعت ۱۶:۰۱ (به وقت گرینویچ) در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) لازم‌الاجرا خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به پیشرفت های بدست آمده و بر اساس آخرین دستورالعمل های کارشناسان بهداشت عمومی، ما دیگر نیازی به واکسیناسیون در سراسر اداره های دولتی برای کارمندان یا پروتکل‌های ایمنی برای پیمانکاران دولتی نداریم.

در این بیانیه آمده است: واکسیناسیون همچنان یک ابزار مهم برای محافظت از افراد در برابر بیماری های جدی است، اما ما اکنون می توانیم فراتر از این الزامات پیش برویم.

بایدن گفت: امروز، ما در مرحله متفاوتی از واکنش به همه‌گیری کرونا نسبت به اکتبر ۲۰۲۱ هستیم. دولت ایالات متحده با موفقیت یک واکنش جامع به این بیماری را رهبری کرد که به کاهش کرونا به سطحی که در آن الزامات واکسیناسیون دیگر الزامی نیست,، کمک کرده است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: مارشناسان بهداشت عمومی ما دستورالعملهایی برای همه مسافران جهت انجام اقدامات لازم برای محافظت از خود و اطرافیانشان صادر کرده اند. سیستم سلامت و منابع بهداشت عمومی آمریکا در سراسر کشور اکنون بهتر می توانند به هر گونه افزایش احتمالی موارد کرونا پاسخ دهند."

وی ادامه داد: موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نیز در مقایسه با زمان شروع همه‌گیری, در سطح جهانی کاهش یافته است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: "ما به نظارت بر وضعیت در حال تکامل بیماری کرونا و ظهور انواع سویه های این ویروس ادامه می دهیم و در عین حال ابزار لازم برای شناسایی و پاسخگویی به ظهور احتمالی سویه ای جدید با پیامدهای بالا را در اختیار داریم."

تدروس ادهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه پنجم ماه می (۱۵ اردیبهشت ماه) پایان وضعیت اضطراری در رابطه با شیوع بیماری کووید-۱۹ را اعلام کرد اما ویروس کرونا را  کماکان تهدیدی برای سلامت بشر اعلام کرد.

 دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: با امید به آینده، باید اعلام کنم که وضعیت اضطراری در ارتباط با بیماری کووید-۱۹ به پایان رسیده است. وی در عین حال تاکید کرد که این موضوع به معنای از بین رفتن تهدید کووید-۱۹ نیست و خطر جهش های جدید این ویروس کماکان باقی است.

همزمان با اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا در جهان و در آستانه ورود ایالات متحده به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد از سمت خود در دولت بایدن کناره گیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (سی دی سی) روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد دکتر راشل والنسکی در پایان ماه ژوئن این مرکز را ترک خواهد کرد.

والنسکی در نامه استعفای خود به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشته است: پایان وضعیت اضطراری سلامتی کرونا یک تحول فوق‌العاده برای کشور ما، سلامت عمومی و در دوران تصدی من به عنوان رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا است. من به درخواست شما این نقش را با هدف پشت سر گذاشتن روزهای تاریک بیماری همه گیر کرونا و ایجاد تحول در سی دی سی و بهداشت عمومی بر عهده گرفتم.

کاخ سفید نیز روز جمعه در بیانیه ای از خدمات والنسکی قدردانی کرد. بایدن در بیانیه ای گفت: دکتر والنسکی با تمرکز استوار و تزلزل ناپذیر خود بر سلامت همه آمریکایی ها جان بسیاری از افراد را نجات داده است. او به عنوان رییس سی دی سی، سازمانی پیچیده در خط مقدم یک بیماری همه گیر را با صداقت و درستکاری رهبری کرد. وی بهترین دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی خود را برای تغییر روند بحران‌های کنونی که با آن مواجه شده‌ایم، به کار گرفت.

رئیس جمهور آمریکا افزود: دکتر والنسکی، سی دی سی را درحالی ترک می کند که این مرکز برای مقابله با تهدیدات بهداشتی و محافظت از آمریکایی ها در موقعیت بهتری قرار گرفته است. همه ما از خدمات و تعهد او به سلامت عمومی بهره برده ایم و برای او بهترین ها را آرزو می کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.