دست رد ترکیه به درخواست آمریکا

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت این کشور درخواست آمریکا درباره ارسال سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ به اوکراین را رد کرده است. 

وزیر خارجه ترکیه در برنامه‌ای در شبکه «هابرترک» در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ترکیه به پروژه اف-۳۵ آمریکا گفت: نمی‌گوییم بیایید به اف-۳۵ بازگردیم، می‌گوییم پول ما را بدهید. زیرا هواپیمای جنگی ملی خود را تولید می‌کنیم. ما سازوکارهای لازم را هم برای این کار ایجاد کرده‌ایم. 

مبارزه پرشور سلطان/ همه چیز به نفع اردوغان است؟

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی در ادامه با اشاره به این که آمریکا پیشنهادهای غیرقابل‌قبول مختلفی درباره اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه به ترکیه داده، گفت: «پیشنهاداتی داد که مستقیما به حاکمیت ما مربوط می‌شود، مثل این که کنترل این را به ما بدهید، به جای دیگری ارسال کنید. استقلال و حاکمیت ما کجاست؟» وی افزود:  آمریکا گفت می‌توانید اس-۴۰۰ به اوکراین بفرستید و ما گفتیم نه. 

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اخیراً گفت سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ که این کشور از روسیه خریده، آماده برای استفاده است و چنانچه تهدیدی متوجه ترکیه باشد برای مقابله با آن استفاده خواهد شد.

ترکیه اولین سری اس-۴۰۰ را ژوئیه ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا دریافت کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده اف-۳۵ که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه روسی، از آن استفاده نکرده است.

به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ که یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است، می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده‌های پیشرفته آمریکا خطرآفرین باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.