بنزین ایران مقصر آتش‌سوزی خودروها در ونزوئلا نیست

طی چند هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر آتش‌گرفتن ناگهانی خودروها در شهر ماراکایبوی ونزوئلا منتشر شده، که برخی از جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور، مقصر این موضوع را بنزین وارداتی ایران اعلام کرده اند؛ موضوعی که از سوی وزارت نفت به طور کامل تکذیب شده است.

پیرامون ادعای رسانه های خارجی در خصوص کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران به ونزوئلا، ایسنا از وزارت نفت ماجرا را  جویا شد، یک منبع مطلع در این زمینه گفت: ایران صادرات عمده ای به ونزوئلا نداشته است و تنها یک محموله در فروردین ماه به این کشور صادر شده است، ضمن اینکه اساسا هر نوع صادرات فراورده های نفتی از مبادی رسمی ایران صورت می گیرد و تحت استانداردهای شناخته شده بین المللی انجام می شود و از نظر کیفیت محموله ها مشکلی ندارند.

خبر مهم درباره قیمت بیت‌کوین

طبق این اظهارات، تولیدات پالایشگاهی صادراتی ایران همان تولیداتی  است که در داخل کشور مصرف می شود، اگر چنین موضوعی صحت داشت در مقاصد دیگر صادراتی نیز می بایست مشکلات مشابهی را گزارش می کردند، بنابراین چنین موضوعی از سوی وزارت نفت تایید نمی شود که کیفیت سوخت ایران موجب آتش سوزی شده باشد.

آنطور که گفته شده ممکن است نقص فنی خودرو و یا موضوعات دیگر عامل این مساله بوده باشد، بخش عمده ای از تولیدات پالایشگاهی ایران با استانداردهای یورو ۴ تولید می شود که کیفیت مطلوب را دارد و از این نظر مشکلی نیست، ضمن اینکه درداخل ایران نیز همین محصولات استفاده می شود و گزارشی در خصوص نا ایمن بودن سوخت مطرح نشده است.

به تازگی همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه توسعه میدان‌ها، نوسازی پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی و تجارت نفت با امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه همکاری کلید خورده است.

توسعه میدان‌های نفت و گاز، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌شده تفاهم‌نامه‌های امضاشده بین اوجی و پدرو رافائل تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا است، در این اسناد درباره بازسازی و نوسازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد.

ایران و ونزوئلا پیش از این و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم توافق‌هایی در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند که بخش مهمی از این توافق‌ها عملیاتی و اسناد تازه برای توسعه و تقویت همکاری‌های مؤثر دو کشور امضا شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.