رئیسی: این سفر نقطه عطف روابط ایران و سوریه است

رئیس‌جمهور سفرش به سوریه را نقطه عطف روابط دو کشور دانست و گفت: شرایط جدیدی به نفع مردم دو کشور رقم خواهد خورد؛ همانطور که ملت سوریه در حوزه مقاومت خوش درخشید در حوزه تجاری و اقتصادی هم مشکلات را حل خواهد کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی سوریه و ایران، اراده تهران- دمشق را توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی دانست و گفت: در جلسه دیروز با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، بسیاری از مباحث جلسه امروز مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری شد و روح حاکم بر مذاکرات رفع موانع اقتصادی و تجاری برای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بود.

رئیس جمهور با اشاره به امضای برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری در زمینه همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی، گفت: در این اسناد همکاری تمامی اقدامات برای رقم‌ زدن فصل نوین فعالیت‌های اقتصادی و علم و فناوری بین دو کشور پیش‌بینی شده است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: به‌رغم ارتباط سیاسی خوبی که با کشور دوست و برادر سوریه داریم، هنوز ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور برای فعالان اقتصادی مشخص نیست و نیازمند آن است که ساز و کاری برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور فراهم شود. دفاتر بازرگانی می‌توانند متکفل و متولی این امر باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به هیچ وجه سطح مبادلات اقتصادی و مراودات تجاری میان ایران و سوریه را متناسب با روابط سیاسی نمی‌دانیم و حتما باید یک کار جهشی در جهت توسعه و افزایش روابط تجاری و اقتصادی انجام شود.

وی ضمن قدردانی از استقبال و مهمان نوازی دولت و ملت سوریه، گفت: ملت و دولت سوریه در این ۱۲ سال سختی‌های زیادی را تحمل کردند و ظلم‌های زیادی بر آنها شد که مستکبران، نظام سلطه و گروه‌های تکفیری دست ساخته آنها، باید مقابل وجدان‌های بیدار و تاریخ پاسخگو باشند.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: ملت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این سالها در سختی‌ها و مشکلات، همراه و همکار دولت و مردم سوریه بودند.

رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد همه شهدا، جانبازان و ایثارگران، به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: امروز باید پیروزی مردم سوریه و منطقه را مقابل ناامن‌کنندگان، اخلال‌گران و جنگ‌افروزان جشن گرفت که حقیقتا بعد از گذشت ۱۲ سال و تحمل این همه سختی، امروز می‌توانند عزتمندانه و با افتخار از یک دوره‌ای از مقاومت و ایستادگی در تاریخ ملت خودشان کارنامه درخشان داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.