تلاش آمریکا برای کودتا در جریان انتخابات ترکیه

وزیر کشور ترکیه در سخنانی آمریکا را متهم به تلاش برای کودتا در جریان انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ترکیه کرد.

سلیمان سویلو در این ارتباط گفت: «آنها در طول کودتا نتوانستند این کار را انجام دهند؛ حالا در طول انتخابات دوباره آن را امتحان خواهند کرد. آیا این کار فقط در اینجا (در ترکیه) خواهد بود؟ آنها سعی کردند این کار را در مجارستان انجام دهند و سه نامزد علیه اوربان (نخست وزیر) معرفی کردند.»

سویلو افزود که ساندور پینتر وزیر کشور مجارستان به وی در مورد حمایت مالی آمریکا از سازمان‌های غیردولتی ترکیه به منظور مداخله در انتخابات آتی هشدار داده است. او همچنین آمریکا را به سازماندهی کودتا در ترکیه در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۱ متهم کرد.

وزیر کشور ترکیه در ادامه گفت که تصاویر ضبط شده‌ای از ملاقات شخصی وجود دارد که اکنون اظهارنظرهای زیادی می‌کند و او با سفیر یک کشور خارجی ذینفع درباره چگونگی ایجاد آشفتگی گفتگو کرده است.

با این حال سویلو از ذکر نام کشور و شخص مورد نظر خودداری کرد.

سویلو همچنین ابراز اطمینان کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی به راحتی در انتخابات ریاست جمهوری در دور اول رأی گیری پیروز خواهد شد.

وزیر کشور ترکیه همچنین گفت: «انشاء الله انتخابات را در دور اول به پایان خواهیم رسید، این نتیجه از نظرسنجی‌ها مشخص است. (کمال) قلیچداراوغلو و حزب جمهوری خواه خلق پشت سر ما هستند.»

وی همچنین خاطرنشان کرد، با این حال، هیچکس نمی‌داند که در ۱۱ روز باقی مانده تا انتخابات در ترکیه چه اتفاقی می‌افتد.

در همین حال، نظرسنجی انجام شده توسط شرکت ترکیه‌ای Ivem نشان داد که اردوغان می‌تواند در دور دوم ۳ درصد جلوتر از نامزد مخالف پیروز شود.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است در تاریخ ۱۴ مه در ترکیه برگزار شود. کمال قلیچداراوغلو، که از سوی ائتلاف ۷ حزبی مخالف دولت در انتخابات شرکت می‌کند، رقیب اصلی اردوغان محسوب می‌شود. در فهرست نامزدهای ریاست جمهوری اینس و سینان اوگان از ائتلاف ATA نیز دیده می‌شود. اگر هیچیک از آنها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا نشوند، دور دوم در ۲۸ می تعیین می‌شود.

پیش از این نیز، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در اظهاراتی ضدآمریکایی گفته بود: ما با پ ک ک نمی‌جنگیم بلکه با آمریکا طرف هستیم. وزیر کشور ترکیه تصریح کرده بود که این کشور در جنگ با تروریسم، با ایالات متحده مقابله می‌کند.

سویلو بار دیگر آمریکا را به تلاش برای ایجاد حکومتی تروریستی در مرزهای کشورش متهم کرده بود و در گفت و گویی تلویزیونی گفت که آنکارا با حزب کارگران کردستان (PKK)، داعش و سازمان فتح الله گولن مبارزه می‌کند.

وزیر کشور ترکیه در ادامه تاکید کرد: (اما در حقیقت) ما با پ.ک. ک نمی‌جنگیم، ما با ایالات متحده می‌جنگیم. آیا ما تا این حد ساده ایم که این را ندانیم؟ ایالات متحده می‌خواهد حکومتی تروریستی را آنجا (مرزهای ترکیه) ایجاد کند.

هفته گذشته نیز وزیر کشور ترکیه آمریکا را متهم به تلاش برای ایجاد حکومتی تروریست در نزدیکی مرز ترکیه کرده بود.

سویلو در دیدار هفته گذشته خود با جوانان اظهار داشت که ایالات متحده همچنان در حال از دست دادن اعتبارش است و جهان از این کشور منزجر بوده و اروپا نیز پیاده نظام آمریکا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.