انتقاد یک نماینده از قیمت مرغ/ نباید مردم برای مرغ 80 هزار تومانی اینقد سرگردان باشند!

جلال محمود زاده در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به افزایش قیمت مرغ و کمیاب شدن این محصول در بازار بیان کرد:سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اگر محلی را برای توزیع مرغ ۶۰ هزار تومانی می شناسد، آدرس آن را به مردم بدهد چرا که مرغ با قیمت ۶۰ هزار تومان در کشور توزیع نمی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد چکشی و اجباری در هیچ جای دنیا جواب نداده است، اظهار کرد: اینکه مرغ با قیمت ۸۰هزارتومان هم به دست مردم نمی‌رسد، جای سوال دارد و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل حذف یارانه به نهادهای دامی اظهار کرد: از زمانی که ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی قطع شد، یکدفعه نهاده های دامی، مثلاً محصولی به نام ذرت از قیمت ۱۸۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان رسید و یا اینکه محصولی همچون کنجاله سویا از ۲۵۰۰ تومان به رقم ۲۴ هزار تومان رسید بنابراین وقتی قیمت نهاده ها سر به فلک کشید، مشکلات زیاد شد.

محمود زاده با بیان اینکه مرغ داران برای تهیه نهاده‌های دامی با قیمت بالا نیاز به نقدینگی دارند ،تاکید کرد: به واقع یک مرغ دار باید دو و نیم میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد تا برود و نهاده لازم فعالیت خود را تامین کند که متاسفانه مرغداران نقدینگی لازم را در دست ندارند، از سوی دیگر بانکها به این مرغداران تسهیلات لازم را ارائه نمی دهند. از این رو این سلسله عوامل باعث شده تا تعداد زیادی از مرغداران از چرخه تولید خارج شده و مرغداری‌ها دیگر جوجه ریزی نکنند.

وی با بیان اینکه وقتی جوجه ریزی در مرغداری ها صورت نگیرد مطمئناً عرضه و تقاضا مرغ در کشور به هم خواهد ریخت، تاکید کرد: بنده در دو الی سه ماه اخیر به شدت در رابطه با موضوعات این بخش هشدار دادم و گفتم وقتی قیمت جوجه یک روزه افت قیمت داشته است، مشکلات بیشتر خواهد شد آنهم به این دلیل که وقتی نهاده گران می شود دیگر مرغ داری وجود ندارد تا برود و جوجه یک روزه را تحویل بگیرد بنابراین همه این موارد در ذیل یک زنجیره تعریف می شوند.

وی با بیان اینکه زمانی که جوجه ریزی در مرغداری ها صورت نمی گیرد حتماً جوجه یک روزه هم به فروش نخواهد رسید، تصریح کرد: حتی برخی از تولیدکنندگان جوجه یکروزه برای اینکه جوجه شان را از بین نبرند جوجه یک روزه را به صورت رایگان به مرغداری ها دادند. با این حال این امر باعث شد تا تخم مرغ های نطفه داری که آماده ورود به دستگاه بودند از این چرخه حذف شود.

محمودزاده بیان کرد: این موارد باعث شد تا ما با کاهش شدید تولید مرغ در کشور مواجه شویم و هم اکنون همین مشکلات ادامه دارد چرا که دولت در این بخش برنامه ای ندارد، متاسفانه دولت زمانی که مشکلی در توزیع مرغ پیدا می‌کند به سمت واردات مرغ کشیده می شود.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه واردات مرغ به کشور اظهار کرد: دولت اگر بخواهد واردات مرغ را مد نظر قرار دهد باید با قیمت بالایی مرغ را به کشور وارد کند، همچنین این مرغ ، مرغ یخ زده بوده و این موضوع با فرهنگ غذایی برخی از مناطق هماهنگی ندارد،همچنین  از سویی دیگر این مسئله برخلاف شعار سال است.

محمودزاده با اشاره به شعار افزایش تولید و کاهش تورم بیان کرد: متاسفانه ما از شروع به آغاز سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش تورم نبودیم و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اقلام گران شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی واردات محور شده است ادامه داد: این وزارتخانه وقتی مشکلی برای توزیع و تولید محصولی در کشور پیدا می کند ،به سمت واردات سوق پیدا می‌رود این در حالی است که باید از تولید داخل حمایت کند.

وی با اشاره به راهکارهایی در این بخش اظهار کرد: دولت و یا وزارت جهاد کشاورزی باید در ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مرغداران و کشاورزان نهایت تلاش خود را داشته باشد. این در حالی است که با وجود شعار مهار تورم و رشد تولید همه بانکها و به ویژه بانک کشاورزی سود تسهیلات خود را در سال پیش رو ۵ درصد افزایش داده اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین حتماً مسئولین باید در پی خرید نهاده از سوی دامداران و مرغداران ، این کالاها را به سرعت به آنها تحویل دهند چرا که ما مطلعیم تحویل این نهاده ها گاهاً ۳ الی ۶ ماه طول می انجامد. بنابراین همه این چرخه های تولید باید در کشور اصلاح شود.

محمودزاده بیان کرد: دولت باید چرخه تولید مرغ، از تولید جوجه یک روزه  تا کشتارگاه را زیر نظر بگیرد تا هر جایی که یکی از این چرخه ها دچار مشکل شد، ورود کرده و با قیمت واقعی محصول تولید شده را از کشاورز بخرد تا این چرخه  قطع و یا معیوب نشود و دست آخر تولید مرغ در کشور به خطر نیافتد.

وی با بیان اینکه نباید مردم برای تهیه مرغ ۸۰ هزار تومانی اینقدر سرگردان باشند،تاکید کرد: اظهارات برخی مسئولین در تولید  و توزیع مرغ ۶۰ هزار تومانی وجود خارجی ندارد و از سوی دیگر هم مشکلات در بخش تولید مرغ در صورت برطرف نشدن، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

محمودزاده با بیان اینکه در بخش مرغ قیمت تضمین شده وجود ندارد، بیان کرد: قیمت تمام شده هر مرغ برای مرغ دار افزایش پیدا کرده، چراکه قیمت نهاده رشد داشته است و دولت هم در این بخش به کشاورز و  مرغ دار کمک نمی کند. متاسفانه در پی این مشکلات بسیاری از مرغداری های کشور خالی بوده و مرغی تولید نمی کنند./

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.