قدردانی سخنگوی وزارت خارجه از عربستان برای انتقال شهروندان ایرانی از سودان

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) نهم اردیبهشت ماه از خروج ۶۵ شهروند ایرانی از خارطوم پایتخت سودان خبر داد.

وی درباره روند خروج و انتقال اتباع ایرانی از سودان گفت: از ابتدای بروز ناآرامی‌ها در سودان، وزارت امور خارجه موضوع خارج کردن ۶۵ تبعه ایرانی ساکن در این کشور را با جدیت در دستورکار قرار داد و پس از انجام هماهنگی‌های لازم، انتقال امن اتباع ایرانی از خارطوم به پورت سودان و سپس خروج و اعزام آن‌ها به بندر جده صورت گرفت. 

روابط عمومی وزارت خارجه پیش از این و در پی ناآرامی‌های در سودان از هماهنگی‌ها به منظور خروج اتباع ایرانی از سودان خبر داده بود و اعلام کرده بود که از ابتدای بحران، هماهنگی لازم برای خروج اتباع ایرانی مقیم این کشور به طریق مقتضی انجام شده است.

همزمان با آغاز ناآرامی‌های اخیر در سودان و درگیری‌ها بین شبه نظامیان «پشتیبانی سریع» و ارتش این کشور، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ فروردین ماه نگرانی جمهوری اسلامی ایران را از آنچه در سودان در حال وقوع است، را اعلام کرد و گفت: امیدواریم برادران سودانی ضمن خویشتنداری و توسل به گفت‌وگو، به اختلافات داخلی پایان داده و از شرایط نگران کننده کنونی با گفت‌وگو و آرامش عبور کنند. وی تنها راه‌حل گذار از بحران به وجود آمده کنونی را، گفت‌وگوهای سودانی- سودانی و اجماع داخلی درباره یک ابتکار ملی خواند.

در همین خصوص سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز درباره انتقال ۶۵ هموطن ایرانی با بیان اینکه ترتیبات لازم برای انتقال این گروه از هموطنان از عربستان به کشور نیز فراهم شده است، افزود: در این مسیر، همکاری موثر کشور عربستان و مساعدت دولت سودان کمک کننده بود که جای تقدیر و تشکر دارد.

کنعانی اعلام کرد که پیگیری و رسیدگی به وضعیت و سلامت ایرانیان خارج از کشور یکی از وظایف مهم وزارت امور خارجه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.