رئیسی از دبیرخانه ضددلار دولت رونمایی کرد

سیدابراهیم رییسی شامگاه جمعه هشتم اردیبهشت در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی خوزستان، اظهار کرد: نتیجه جلسه ما باید برای مردم خوزستان نتیجه‌ای شایسته باشد. همچنین از مردم استان صمیمانه تشکر می‌کنم و به همه مردم خونگرم، مخلص و مقاوم استان ادای احترام می‌کنیم.

وی ادامه داد: خطاب من به مدیران با موضوع تحولی است؛ در این زمینه باید نگاه به نقاط قوت داشته باشند و این نقاط را تقویت کنند. همچنین باید با نگاه به نقاط ضعف به دنبال کاستن ضعف‌ها باشند.

رییس جمهور بیان کرد: در خوزستان باید کار تحولی انجام شود تا مشکلات حل شود. دولتمردان توجه داشته باشند که با نگاه عادی امکان حل مشکلات خوزستان نیست و اگر نگاه جهادی و تحولی نباشد مشکلات استان حل نمی‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر انجام به‌موقع کارهای مردم، عنوان کرد: زمانی که دختران و پسران ما به اداره‌ای مراجعه می‌کنند و کارشان به‌موقع اجرا می‌شود، بسیار مهم است.

وی با بیان این‌که کسانی که شهید شدند جزو مفاخر این کشور بودند، گفت: زمانی که علم جبهه رفتن در خوزستان بلند شد، همه از خودگذشتگی داشتند و به فکر پیروزی بودند و به چیز دیگری فکر نکردند.

رئیسی با اشاره به گلایه‌مندی مردم نیز افزود: اکنون بسیاری از کارها در کشور باید مانند شب عملیات انجام شود؛ خوزستان ظرفیت‌های دریایی، روستایی، دیجیتال، گردشگری، کشاورزی، نفت و گاز و معدن دارد که باید گره مردم باز شود و جوان دغدغه کار نداشته باشد.

وی عنوان کرد: زمانی که می‌بینیم همه امکانات وجود دارد اما بیکار داریم باید به خودمان نگاه کنیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقی باید سریع رخ دهد.

رییس جمهور با بیان این‌که استان خوزستان نمونه کار جهادی، شجاعت، شهامت، ایثار و مقاومت است، گفت: برخی در نامه‌هایشان گفته‌اند دو سه بیکار در خانه وجود دارد! که نباید شرایط این‌گونه باشد و این موضوع آرمان دست نیافتنی نیست و تحقق آن با دستان توانای کارشناسان ما امکان دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که این امکان دارد ۱۲ جبهه کاری در اهواز به ۱۵۲ جبهه کاری تبدیل شود حتما این امکان وجود دارد. مشکل فاضلاب که مردم را رنج داده و در خانه و زندگی و کسب و کار مردم مشکل ایجاد کرده است، زودتر حل شود و همه اهواز یکپارچه کارگاه شود.

رییسی گفت: امروز از حوزه گردشگری خوزستان در تالاب بین‌المللی شادگان بازدید کردیم؛ خداوند به این منطقه امکان گردشگری زیادی داده است اما در زمان بازدید از تالاب، یک نفر از خانه خود که در همان روستای مجاور تالاب بود، بیرون آمد و گفت من بیکار هستم، در حالی که باید با رسیدگی به این منطقه این مساله رفع شود.

وی عنوان کرد: منابع طبیعی و محیط زیست باید حفظ شود اما نباید اقتصاد، توسعه و پیشرفت را متوقف کند؛ مگر تنها ما در دنیا تالاب داریم؟ بسیاری از نقاط دنیا تالاب دارند و هم آبزیان را حفظ می‌کنند و هم اقتصاد گردشگری را فعال می‌کنند. آنچه مهم است این است که طرحی ارائه شود که همه این موارد حفظ شوند.

رئیس جمهور عنوان کرد: باید زمینه کار جوانان فراهم شود و یک تیم کارشناسی در این زمینه کار کند. من معتقد به نظرات کارشناسی هستم اما کارشناسی و مسائل محیط زیستی جای خود هستند و باید راه‌ها باز شود. هنر مدیر به این است که راه باز کند؛ راه بستن که هنر نیست.

وی با تاکید بر بومی‌گزینی، گفت: در برخی مناطق می‌گویند در منطقه نیروی کارآمد و کاردان دارند اما نیرویی از بیرون منطقه آورده‌اند. زمانی که مردم می‌بینند تاسیسات در منطقه برپا شده است و از بیرون نیرو می‌آوریم، این جوان ناامید می‌شود. مدیران در آنچه انجام شده، بازنگاهی داشته باشند.

رئیسی با طرح این سوال که اگر کار حیثیتی باشد، کار رها می‌شود یا باید هرگونه کار انجام شود؟، افزود: باید با انگیزه کار انجام شود زیرا مردم نمی‌خواهند جواب‌هایی که همیشه می‌شنوند را بشنوند.

وی بیان کرد: مساله اشتغال در این استان حل‌شدنی است اما نیازمند کار جهادی است. باید استاندار در مورد سهمیه اشتغال در هر بخش جلسه‌ای تشکیل دهد البته زمانی که می‌گوییم اشتغال، نگاه تنها به وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی نباشد و هر کدام از ارگان‌ها می‌توانند خط تولیدی داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: افراد جویای کار تنها به میز و صندلی اداری نگاه نکنند؛ منظور از اشتغال در حوزه‌های مختلف است تا فرد و کشور از آن بهره‌مند شوند. باید فکر شود چگونه اشتغال می‌تواند موجب تولید شود، نه دلالی و کارهایی از این قبیل. انتظار می‌رود این نیاز استان یعنی اشتغال تحقق جدی یابد.

وی با اشاره به مساله مسکن جوانان نیز عنوان کرد: تامین زمین موردنیاز برای رفع مشکل خانواده‌های فاقد زمین وجود دارد و باید با کار جهادی این مساله رفع شود و خانواده‌ها مطمئن شوند مشکل مسکن آن‌ها قابل‌حل است.

رئیسی بیان کرد: کشور هر سال به یک میلیون مسکن نیاز داشته و به میزان هر سالی که کار نشده، عقب‌ماندگی وجود دارد. بر اساس نیاز کشور و همچنین طبق قانون مجلس شورای اسلامی، وعده ساخت مسکن را دادم و رفع مساله اشتغال و مسکن، شدنی است و باید در این بخش به بخش خصوصی میدان داده شود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در کارها، عنوان کرد: باید دولت نقش هدایت‌گر، نظارت‌گر و حمایت‌گر داشته باشد؛ اگر نقش دولت دخالت باشد طبیعتا همین گونه خواهد شد، در حالی که باید بخش خصوصی وارد میدان شود. سرمایه‌گذاری و تولید توسط شرکت‌هایی از قبیل نفت و گاز جدا است و سهام بسیاری از این صنایع به بخش خصوصی واگذار شده است و باید بخش‌های در اختیار  فعال‌تر شود.

رییس جمهور با اشاره به انعقاد ۹۵ تفاهم‌نامه اقتصادی و زیربنایی در خوزستان، تصریح کرد: پیام این قراردادها این است که باید درآمد شرکت‌های بزرگ صرف سرمایه‌گذاری شود. با پیشران‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ قرارداد بستیم تا با درآمدهای سنگین و هنگفت، سرمایه‌گذاری داخلی کشور را فعال کنند.

وی با بیان این‌که حتی در عنوان مبالغ باید از ریال صحبت شود و در سخن و عمل برای پول ملی ارزش گذاشته شود، افزود: باید پول بانک‌ها در تولید صرف شود، بنابراین بخش دوم سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها هستند.

رییسی عنوان کرد: بخش خصوصی پول زیادی دارد و هنر دولت این است که پروژه‌ها و تعریف‌های پرجاذبه برای جذب بخش خصوصی را تعریف کند تا بخش خصوصی مشارکت داشته باشد.

وی با تاکید بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، گفت: همچنین باید مدیران هرچه زورشان می‌رسد، در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کنند. خوزستانی‌ها بهترین افراد برای ارتباط با کشورهای عربی هستند و باید بهترین ارتباط تجاری و اقتصادی با ۲۵ کشور داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان این‌که باید امسال رشد سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری انجام شود، گفت: باید استاندار خوزستان مشکلات فعالان اقتصادی را بررسی کند و اگر حل مشکلی در درون استان نیست باید در تهران این مشکلات مطرح و رفع شوند. به هر حال مشکلات و موانع تجارت باید رفع شوند.

 رئیسی با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی، ادامه داد: آب در خوزستان کم نیست و باید توسعه آبرسانی زیرسطحی به منظور کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری و تولیدات انجام شود. باید مصرف آب یک‌چهارم و محصول چهار تا پنج برابر باشد و این کار از بخش دولتی آغاز شده است.

 وی با بیان این‌که باید علاوه‌بر بومی‌گزینی به کار بومی توجه شود، عنوان کرد: مدیران باید در جایگاهی که بانوان می‌توانند نقش‌آفرینی کنند از ظرفیت آنها با نگاه به نقش مادری استفاده کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: در بانک مرکزی دبیرخانه‌ای برای تغییر نوع مبادلات ارزی تشکیل شده تا بند ناف‌مان از دلار بریده شود که این کار در راستای تقویت ارزش پول ملی و انجام بسیاری از کارها با برخی از کشورها است.

وی خطاب به مدیران نیز گفت: اگر نگاه تحولی و جهادی نداشته باشند، خواسته‌های به‌حق مردم محقق نمی‌شوند. اختیار مدیران استانی کم و به گونه‌ای نیست که همه اختیارات در مرکز باشد و باید به میزان اختیاراتی که دارند و طبق قانون می‌توانند کار کنند اما برخی جرات کار ندارند.

رییسی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی خوزستان شجاعت مدیران استان را در نظارت و بازرسی نگیرند؛ هرچند افراد شاغل در بازرسی و نظارت دارای حسن نیت و دنبال رفع اشکالات هستند اما اگر شجاعت مدیر گرفته شود دیگر این مدیر اهل کار نیست و دستش می‌لرزد تا چیزی امضاء کند. دست مدیر نباید بلرزد و باید با شجاعت کار کند. اگر دست مدیر بلرزد کاسب نیست. به نظارت و بازرسی اعتقاد دارم اما باید مدیران با شجاعت کار کنند و کار جهادی و انقلابی انجام دهند.

وی عنوان کرد: نیاز خوزستان و این مرز و بوم در این است که مدیران ابتدا با توکل بر خدا و دوم با اعتماد به داشته‌ها کار کنند. توقع مردم و رهبری از ما کار تحولی متفاوت با گذشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.