تازه ترین خبرها از وضعیت سودان/ ادامه درگیری ها با وجود آتش بس

یک هواپیمای "سی-130" ترکیه هنگام فرود در فرودگاه وادی سیدنا در نزدیکی خرطوم، پایتخت سودان، هدف گلوله سلاح های سبک قرار گرفته است.

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که یکی از هواپیماهای نظامی کشور در جریان عملیات تخلیه در سودان مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

توضیحات گروسی درباره فعالیت هسته ای ترکیه

وزارت دفاع ملی ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هواپیمای "سی-130" هنگام فرود در فرودگاه وادی سیدنا در نزدیکی خرطوم، پایتخت سودان، هدف گلوله سلاح های سبک قرار گرفته است.

این وزارت‌خانه تاکید کرد که هواپیما بدون هیچ آسیبی به خدمه و بدنه اش توانست به سلامت در فرودگاه فرود آید و کنترل‌های لازم انجام می‌شود.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه روز پنجشنبه از اختصاص 5 هواپیمای ترابری نظامی برای تخلیه شهروندان از سودان خبر داد.

در همین حال، نیروهای واکنش سریع اعلام کرد که ادعاهای ارتش درباره حمله به هواپیمای ترکیه ای را تکذیب می کند.

ارتش سودان با انتشار تصاویری از هواپیمای ترکیه ای اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع به این هواپیما شلیک کردند و مخزن های سوخت این هواپیما آسیب دیده و یکی از کادر آن نیز زخمی شده است اما به سلامت فرود آمده و اکنون در حال تعمیر است.

از سوی دیگر، درگیری‌های شدید در مناطق مختلف پایتخت سودان علی‌رغم اعلام آتش‌بس سه روزه ادامه دارد.

درگیری‌های شدید امروز جمعه میان ارتش سودان و نیروهیای واکنش سریع در مناطق مختلف خارطوم به ویژه در اطراف کاخ ریاست جمهوری علی‌رغم اعلام آتش‌بس سه روزه ادامه دارد.

 طرفین در این درگیری‌ها از سلاح مختلف استفاده کرده‌اند. همچنین در شمال خارطوم صدای انفجار شنیده شده است.

خبرنگار الجزیره گفت که درگیری ای شدیدی میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در جنوب شهر «ام درمان» در جریان است. در این درگیری های هواپیماهای نظامی نیز شرکت دارند.

در این بین ستون هایی از دود از بخش شمالی منطقه «کافوری» در شهر خارطوم بحری به آسمان بالا رفته است.

در همین راستا طرف‌های درگیر یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

این در حالی است که ارتش سودان دیشب طی بیانیه‌ای اعلام کرد: فرماندهی نیروهای مسلح کشور با میان‌جیگری آمریکا و عربستان سعودی تصمیم گرفت برای ایجاد شرایط مساعد و تخلیه اتباع خارجی‌ و تسهیل جنبه‌های انسانی مردم سودان، آتش‌بس را برای 72 ساعت دیگر تمدید کند.

بر اساس این بیانیه، آتش‌بس از نیمه‌شب که آتش‌بس فعلی پایان می‌یابد، آغاز خواهد شد و ارتش امیدوار است که نیروهای واکنش سریع (شورشیان) این بار مانند آتش‌بس‌های قبلی به نهادها و اماکن نظامی حمله نکرده و جان و مال شهروندان را تهدید نکند».

آتش بس 72 ساعته با میانجیگری ایالات متحده آمریکا در 25 آوریل اعلام شد و این آتش‌بس قرار بود تا نیمه امشب به پایان برسد.

سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» راه حلی برای ابتکار مذاکره طرفین ارائه کرد بود تا آتش‌بس 3 روزه که 25 آوریل اعلام شده برای 72 ساعت دیگر تمدید شود و نماینده‌ای از نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع برای مذاکره به جوبا، پایتخت سودان جنوبی بروند.

گفتنی است، بامداد 15 آوریل در خرطوم، پایتخت سودان و شهرهای مختلف این کشور بین ارتش و نیروهای واکنش سریع درگیری‌های مسلحانه رخ داد.

بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت طی این درگیری‌ها تا روز گذشته 512 نفر کشته شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.