ترکیه هسته‌ای شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز پنجشنبه گفت که ترکیه با افتتاح اولین نیروگاه هسته‌ای به جمع کشورهای دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است. 

اردوغان در مراسم افتتاح نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» که نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور است گفت: «کشور ما با یک تأخیر ۶۰ ساله به باشگاه کشورهای دارای انرژی هسته‌ای پیوسته است.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و اردوغان در این مراسم از طریق تله‌کنفرانس سخنرانی کردند.  

نیروگاه آق‌قویو در جنوب استان «مرسین» اولین نیروگاه هسته‌ای کشور با ظرفیت نصب شده ۴۸۰۰ مگاوات و چهار راکتور خواهد بود.منابع رسانه‌ای فاش ساخته‌اند که روسیه بر اساس توافق با ترکیه بابت ساخت نیروگاه هسته‌ای قصد دارد سامانه‌های راداری و موشکی خود را نزدیک این نیروگاه در ترکیه مستقر کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنچشنبه گفت که این نیروگاه اتمی به توسعه روابط روسیه و ترکیه منجر خواهد شد. 

این پروژه با یک توافقنامه بین دولتی در سال ۲۰۱۰ بین ترکیه و روسیه آغاز شد و انتظار می‌رود کل کارخانه تا سال ۲۰۲۵ به بهره برداری برسد. رئیس جمهور ترکیه  پیشتر گفته بود که آنکارا به سرعت آماده ساخت دو نیروگاه هسته‌ای دیگر خواهد شد و این دو نیروگاه هسته‌ای  پس از آق‌قویو در استان مرسین ساخته می‌شوند.

پوتین در این سخنرانی گفت: «تأکید می‌کنم این پروژه‌ای برجسته است. این پروژه، هم مزایای اقتصادی در بر دارد و هم به تقویت روابط چندجانبه میان کشورهای ما که بر مبنای حسن همجواری، احترام متقال و در نظر گرفتن منافع یکدیگر استوار است کمک می‌کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.