سقوط سلطنت دلار نزدیک است؟

پس از تحریم‌های سنگین دولت بایدن علیه روسیه و افزایش ریسک معامله جهانی با دلار ایالات متحده، دوباره زمزمه‌های دلارزدایی یا جایگزینی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی، به گوش می‌رسد. اما به باور نیل فرگوسن، نظریه‌پرداز بریتانیایی، ایده نفی سلطنت دلار چرخه‌ای تاریخی است و به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد.

نیل فرگوسن، مورخ مشهور، عضو ارشد مؤسسه هوور، دانشگاه استنفورد و استاد پیشین تاریخ اقتصادی دانشگاه هاروارد، با انتشار یادداشتی در وبگاه بلومبرگ با عنوان «سقوط دلار ممکن است به تدریج و نه ناگهانی رخ دهد» این موضوع را مورد بررسی خود قرار داده است. این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده که بخش اول آن پیش از این با عنوان «بیزاری از تسلط دلار /برای دنیایِ ارزی چند قطبی آماده شوید !» منتشر شده و در ادامه بخش دوم آن به نقل از اکوایران ارائه می‌شود.

فهمیدن اینکه چرا رنمینبی (نام دیگر یوآن) چین همچنان سهم کمی از ذخایر بین‌المللی دارد، دشوار نیست. «کنترل سرمایه» تنها چیزی است که باید در این مورد بدانیم. همان‌طور که مایکل نیکولتوس اخیراً استدلال کرد، بدون کنترل سرمایه، مقدار بسیار زیادی از سرمایه چینی، در جستجوی تنوع و امنیت حقوق مالکیت، این کشور را ترک می‌کند. بانک انگلستان این نکته را در مقاله‌ای در یک دهه پیش بیان کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «مسیر تدریجی سقوط سلطنت دلار /یوآن چین مدعی می شود؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.