اعلام آمادگی روسیه برای صلح در اوکراین

وزارت امور خارجه چین امروز اعلام کرد که شی جینپینگ، رئیس‌جمهور این کشور با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفتگو تلفنی داشته است و قرار شد که چین نماینده‌ای را به اوکراین و سایر کشورها اعزام کند تا درباره حل‌وفصل بحران سیاسی اوکراین بحث و رایزنی کنند. شی همچنین به زلنسکی اطمینان داد که پکن تلاش خود را برای توقف این درگیری انجام خواهد داد و به زودی صلح به اوکراین بازخواهد گشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این خصوص به خبرنگاران گفت: ما آماده‌ایم تا از هر چیزی که این درگیری را خاتمه دهد و روسیه را به اهداف "عملیات ویژه نظامی" نزدیک‌تر کند، استقبال کنیم.

وی افزود: این مسئله مربوط به حاکمیت هر کشور و گفت‌وگوهای بین‌المللی آن‌ها مربوط می‌شود.

سخنگوی کرملین در ادامه به موج جدیدی از اخراج دیپلمات‌های روسی اشاره کرد و گفت: چنین اقداماتی مبنی بر اخراج دیپلمات‌های روسی از کشورهای اتحادیه اروپا صرفا ادامه روابط دیپلماتیک را دشوار می‌کند و البته این اقدامات هرگز بدون پاسخ و اقدامات متقابل باقی نخواهد ماند.

دیمیتری پسکوف همچنین تاکید کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جینپینگ در مذاکرات اخیرشان در مسکو درباره موضوع بازگشت اوکراین به مرزهای سال ۱۹۹۱ صحبت نکردند.

ولودیمیر زلنسکی در ماه دسامبر مدعی شده بود که خروج نیروهای روسی و بازگشت اوکراین به مرزهای سال ۱۹۹۱ تنها راه‌حل برای پایان این درگیری‌ها است.

پسکوف در پاسخ به سوالی مبنی بر تماس‌های آتی میان پوتین و شی گفت: چنین تماس‌هایی مجددا در آینده‌ای نزدیک برگزار نخواهد شد.

سخنگوی کرملین در قسمت دیگری از اظهاراتش از تماس تلفنی میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از اولین مراسم بارگیری سوخت هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای آکویو خبر داد.

وی افزود: احتمالا یک تماس تلفنی میان پوتین و اردوغان امروز حدود ساعت ۳ به وقت محلی انجام خواهد شد و همچنین پوتین در این مراسم از طریق ویدئو لینک شرکت خواهد کرد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.