هشدار جدی روسیه به آمریکا/ جنگ هسته ای در راه است؟‌

این هشدار را «ولادیمیر یرماکوف»، رئیس واحد منع اشاعه هسته ای وزارت خارجه روسیه گفته است و افزود که واشنگتن با رفتارهای غیرمعمول خود با مسکو خطرات درگیری و تنش هسته‌ای را تشدید می‌کند.

ادعای عجیب ترامپ علیه ایران

یرماکوف گفت: «اگر ایالات متحده به روند کنونی رویارویی خود با روسیه ادامه دهد، همزمان خطرات حرکت به سمت آستانه سقوط به درگیری مسلحانه هسته‌ای بیشتر خواهد شد و ممکن است سرنوشت استارت (پیمان تسلیحات هسته‌ای) با خطر اساسی روبرو شود.»

توضیحات دفتر ریاست جمهوری روسیه درباره بدل پوتین

آمریکا حدود دو ماه پیش در ماه مارس به روسیه اعلام کرده بود که مبادله برخی از داده‌ها در مورد نیروهای هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد و آن را پاسخی به تعلیق مشارکت روسیه در معاهده استارت جدید خواند.

اکنون یرماکوف هشدار داده است: «حادترین تهدید امروز با خطر تشدید تنش هسته‌ای در نتیجه رویارویی نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای صورت خواهد گرفت و این خطرات، با کمال تأسف، به طور پیوسته در حال افزایش است.»

این مقام روسی افزود: «مسکو و پکن، مشارکت بالقوه کشورهای غربی در توسعه جهانی سیستم ضد موشکی ایالات متحده را تهدید و تضعیف ثبات استراتژیک جهانی ارزیابی می‌کنند.»

پیشتر نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی هشدار داده بود که خطر درگیری هسته ای در بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر است. این مقام روسیه در ادامه هشدار داد که مسکو در یک درگیری آشکار با واشنگتن بر سر جنگ اوکراین قرار دارد.

روابط بین روسیه و ایالات متحده مدت ها است که تیره شده است؛ اما از زمان حمله روسیه به اوکراین بدتر نیز شده است.

مسکو در واکنش به مواضع خصمانه آمریکا، در ماه فوریه از معاهده کاهش تسلیحات هسته ای معروف به «استارت نو» با واشنگتن خارج شد.

معاهده استارت نو که ادامه معاهدات کاهش تسلیحات راهبردی (استارت ۱ و استارت ۲) است در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا در شهر پراگ در جمهوری چک امضا شده بود. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کرد. شورای فدراسیون روسیه چهارشنبه سوم اسفند ماه سال گذشته به اتفاق آراء دستور صادره از سوی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور مبنی بر تعلیق مشارکت روسیه در پیمان استارت نو را تصویب کرد.

پیش از این نیز، نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» با انتشار گزارشی درباره درگیری هسته‌ای مستقیم میان روسیه و آمریکا نوشته بود: «از زمان جنگ سرد، ایالات متحده و روسیه در مورد اینکه چگونه بهترین جنگ هسته‌ای را علیه یکدیگر به راه بیاندازند، برنامه‌هایی را طراحی کرده اند. با وجود اینکه مراکز جمعیتی بزرگ با تأثیرات فرهنگی عظیم ممکن است گزینه‌های بدیهی به نظر برسند اما استراتژیست ها بر این باورند که حملات بیشتر روی مقابله با توان هسته‌ای دشمن متمرکز خواهد بود تا بتوانند قبل از اینکه ضد حمله‌ای انجام شود، آنها را نابود کنند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.