بلندترین موشک جهان در تگزاس پرتاب شد

این نخستین پرواز برای استارشیپ خواهد بود و اسپیس‌ایکس سعی دارد آن را برای بردن انسان و محموله‌ها به ماه، مریخ و فراتر از آن توسعه دهد.

اسپیس‌ایکس روز ۱۷ آوریل تلاش کرد این ماموریت را پرتاب کند اما به دلیل بروز مشکلی در سیستم فشار مرحله اول استارشیپ که یک تقویت‌کننده بزرگ موسوم به «سوپر هوی» (Super Heavy) است، این آزمایش لغو شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سوپر هوی حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود خواهد آمد. در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد.

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام  سوپرهوی و یک فضاپیمای فوقانی ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده است. هر دوی این وسایل نقلیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گیرند که ۳۳ مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب است. قدرت رانش ۳۳ موتور این فضاپیما، تقریبا دو برابر بیشتر از راکت‌های فضایی دیگر است. فضاپیمای استارشیپ حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است که انسان را به ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا کنون تبدیل می‌کند.

طبق گفته اسپیس‌ایکس، این وسیله نقلیه در هنگام پرتاب حدود ۱۶.۵ میلیون پوند نیروی رانش تولید می‌کند که تقریبا دو برابر رکورددار فعلی یعنی  سامانه پرتاب فضایی ناسا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.