کانادا به هدف هزینه‌های نظامی ناتو نمی‌رسد

اگرچه ناتو از کشورهای عضو می‌خواهد حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی هزینه کنند، اما جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به ائتلاف اطلاع داده است که کشورش هرگز به دو درصد هزینه‌های دفاعی نخواهد رسید و اشاره می‌کند که بودجه نظامی دولت اتاوا از ۱.۴ درصد تولید اقتصادی در ۳۰ سال تجاوز نکرده است.

این سند که به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی فاش شده که برای نخستین بار در ماه مارس ۲۰۲۳ به صورت آنلاین منتشر شد، به دست آمده است و به شکایات ایالات متحده در مورد همسایه شمالی خود اشاره می‌کند و می‌گوید که کمبودهای دفاعی گسترده مانع از توانایی‌های کانادا می‌شود و باعث تیره شدن روابط و مشارکت‌های ائتلاف در داخل ناتو می‌شود.

در این اسناد افشا به تصمیم‌های خرید با انگیزه‌های سیاسی اشاره شده که بخش‌هایی از ارتش کانادا را مجهز نمی‌کند و مشخص شده که اکثر ۸۹ تانک لئوپارد ۲ ارتش کانادا به تعمیر و نگهداری گسترده نیاز دارند. در یک واحد نظامی با ۴۰ تانک، تنها ۹ تانک عملیاتی هستند، در حالیکه ارتش اکنون تنها نیمی از خلبانان مورد نیاز خود را برای آمادگی کامل دارد.

در بخش‌هایی از این اسناد فاش شده آمده است: این کمبودهای دامنه‌دار، ارتش کانادا را در اوایل سال جاری میلادی به این نتیجه رساند که نمی‌تواند عملیات بزرگی را انجام دهد و به صورت همزمان رهبری گروه نبرد ناتو را در لتونی و کمک به اوکراین حفظ کند.

ترودو در پاسخ به سوال درباره کمبودهای هزینه‌های دفاعی کاناد گفته بود که دولت سهم خود را انجام می‌دهد ولی با یکسری اولویت‌های مختلفی روبروست که باید بین آنها توازن ایجاد کند.

بر اساس اعلام ناتو، کانادا در حال حاضر حدود ۱.۲۹ درصد از تولید ناحالص داخلی خود را در امور دفاعی هزینه می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به خرید ۸۸ جنگنده اف-۳۵ در اوایل سال جاری میلادی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار، گفت که کانادا به سرمایه گذاری‌های چشمگیر برای تجهیز نیروهای مسلح کشور ادامه می‌دهد.

وی همچنین افزود، اگرچه سیاست فعلی اتاوا خواستار افزایش ۷۰ درصدی هزینه‌های دفاعی تا سال ۲۰۲۶ است، اما کانادا حتی اگر این هدف را برآورده کند، باز هم از الزام دو درصدی ناتو فاصله خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.