شبکه جاسوسی روسیه در دریای شمال فعال است

به نوشته روزنامه گاردین، کرملین این گزارش رسانه‌ای را رد کره و آن را اشتباه و بی پایه دانست و بار دیگر بر درخواستش برای تحقیقات شفاف و بی طرفانه بین المللی درباره خرابکاری در خط لوله گازی نورد استریم در دریای بالتیک که سپتامبر ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، تاکید کرد.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد نیز ادعای مطرح شده در این مستند را جدی توصیف کرد و گفت: این مستند نشان می‌دهد که ما یک موقعیت بسیار خطرناک در مجاورت خود داریم.

وی ادامه داد: این باید زنگ خطری را برای همه کسانی که هنوز فکر می‌کنند روسیه در به دست آوردن اوکراین متوقف می‌شود، به صدا درآورد. تحقیقات شبکه‌های منتشر کننده این مستند در کشورهای اسکاندیناوی نشان داد که روسیه به طور فعال در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های نظامی و زیرساخت‌های حیاتی در دریای شمال بوده است.

تحقیقات مشترکی که توسط ایستگاه‌های تلویزیون عمومی NRK در نروژ، DR در دانمارک، SVT در سوئد و YLE در فنلاند انجام شد، ادعا شده که مسکو از ده‌ها کشتی نظامی و غیرنظامی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مزارع بادی و کابل‌های ارتباطی در دریای شمال استفاده می‌کند.

در این گزارش از قول مقام‌های اطلاعاتی در این کشور نیز نقل شده است.

بر اساس گزارش شبکه DR، برنامه جاسوسی روسیه با نام اختصاری GUGI یا اداره اصلی تحقیقات در اعماق دریا، شاخه فوق سری نیروی دریایی روسیه شناخته می‌شود.

این سازمان که به وزارت دفاع روسیه گزارش می‌دهد در خارج از پایگاهی که اطلاعات کمی درباره‌اش در دریای بارنت وجود دارد و در "شبه جزیره کولا" در شمالگان واقع شده، فعالیت می‌کند.

یکی از کشتی‌هایی که در این مستند از آن یاد شده، "ولادیمیرسکی" بود، که رسما یک کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی است که در اواخر سال ۲۰۲۲ در نزدیکی پارک‌های بزرگ مزرعه بادی دریایی در خارج از انگلیس و دانمارک در حال حرکت بود.

هنگامی که یک تیم از شبکه خبری DR با یک قایق به این کشتی نزدیک شد، مردان نقابدار و سراپا مسلح روی عرشه ظاهر شدند و این مساله توسط این رسانه دانمارکی منتشر شد.

در این تحقیقات همچنین ادعا می‌شود که اطلاعات روسیه همچنین متهم به استفاده از ترال‌های ماهیگیری، کشتی‌های باری و حتی قایق‌های تفریحی مجهز به فناوری نظارت رادیویی و زیرآبی است.

این مستند به نام "جنگ سایه" می‌گوید که پلیس نروژ که بر روی عرشه قایق‌های ترال ماهیگیری روسیه رفته بود، رادیوهای دوران شوروی را که دارای یک محفظه قفل شده است، کشف کرد.

شبکه خبری SVT نیز گفت: در سوئد، ۲۷ کشتی مشکوک ظاهرا در پنج سال گذشته از طریق آب‌های این کشور عبور کرده یا در بنادر آن پهلو گرفته‌اند.

بر اساس آماری که بر مبنای سیستم شناسایی خودکار کشتی‌ها انجام شده است، شبکه NRK نیز اعلام کرد در نروژ، طی یک دوره ۱۰ ساله، حداقل ۵۰ کشتی روسی امکان جمع آوری اطلاعات به صورت مخفیانه را داشتند.

در این میان، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد: این رسانه‌ها در این کشورها در تحقیقات خود اشتباه کرده‌اند. آنها یکبار دیگر ترجیح دادند تا روسیه را بدون هیچ مبنایی متهم کنند. ما ترجیح می‌دهیم که آنها توجه بیشتری به حملات علیه نورد استریم و تحقیقات بین المللی شفاف و بی طرفانه داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.