سازمان ملل گزارش‌ها درباره خروج خود از افغانستان را رد کرد

سخنگوی سازمان ملل گزارش ها درباره خروج این سازمان از افغانستان را رد کرد و گفت که همچنان در افغانستان حضور داریم.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی با رد گزارش روزنامه گاردین مبنی بر اینکه سازمان ملل ممکن است تا پایان ماه مه به صورت کامل از افغانستان خارج شود گفت: این تعبیر درستی نیست.

وی تصریح کرد: ما در افغانستان حضور داریم و به فعالیت های خود در این کشور ادامه خواهیم داد. ما به تمام تلاش خود برای کمک به مردم افغانستان ادامه خواهیم داد و با اقدامات غیرسازنده در افغانستان مقابله کنیم.

این در حالی است که دفتر توسعه سازمان ملل متحد از احتمال کاهش ۳۰ درصدی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که به دلیل توجه کمک کنندگان به سایر بحران‌ها و محدودیت‌های طالبان درباره زنان کارمند در سازمان ملل، کمک به افغانستان کاهش خواهد یافت.

عبدالله الدرداری، نماینده‌ سازمان توسعه سازمان ملل در افغانستان گفته است: این امر باعث کاهش ارزش ارز [افغانی] می‌شود، انقباض دیگری در نقدینگی، بانک‌ها و اعتبارات غیررسمی ایجاد و این کشور با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. تورم افزایش می‌یابد و تقاضای داخلی کاهش و منجر به فقر بیشتر و رشد کم‌تر می‌شود.

به گفته وی، درآمد سرانه سالانه افغانستان ممکن است در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

برنامه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان برای سال ۲۰۲۳ تنها پنج درصد عملیاتی شده و از ۴.۶ میلیارد دلار درخواست‌شده، ۲۵۱ میلیون دلار محقق شده‌است.

بر اساس این گزارش، اگر میزان کمک‌ها به ۳.۷ میلیارد دلار، مبلغی که سال گذشته دریافت شد، ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی ۱.۳ درصدی ایجاد شود.

اما دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در ماه دسامبر و به‌دنبال آن تصمیم منع کار زنان در سازمان ملل در این ماه، ترس از رویگردانی اهداکنندگان از افغانستان را تشدید کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.