اقدام جدید آمریکا  برای تروریستی خواندن سپاه از سوی اتحادیه اروپا

بنابر گزارش میدل‌ایست آی، بیش از ۱۳۰ نماینده مجلس آمریکا در نامه‌ای به جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، مدعی شدند «با توجه به تهدید فزاینده [ادعایی] ایران برای کشورهای عضو و شهروندان اتحادیه اروپا، بورل باید با این موضوع با نهایت فوریت برخورد کند».

این نمایندگان ادعا کرده‌اند که شواهد فراوانی وجود دارد که در دسترس ایالات متحده است که می‌تواند مبنایی برای نامگذاری تروریستی این سازمان فراهم ‌کند.

در 13 آوریل نیز کلودیا تنی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، قطعنامه‌ای دو حزبی ارائه کرد که از اتحادیه اروپا می‌خواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند. تنی نوشت: «مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از فوری‌ترین موارد دستور کار امنیت ملی امروز ما است. کنگره در مقابله با کمپین سپاه پاسداران متحد است... این نامگذاری فشارها را افزایش می‌دهد و پیام روشنی به جمهوری اسلامی می‌فرستد که اقدامات تروریستی [ادعایی] آن باید متوقف شود.»

در 18 ژانویه، پارلمان اروپا با 598 رأی موافق در مقابل 9 رأی موافق به طرحی رأی داد که از اتحادیه اروپا می‌خواست در گزارش سالانه سیاست خارجی و امنیتی خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. پس از رای‌گیری، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا تصمیم گرفت این اقدام را اجرایی نکند.

نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نقض‌های متعدد حقوق بشر، از جمله سرکوب معترضان حمایت کرده و در آن‌ها مشارکت داشته است. این نامه در ادامه می‌گوید: «ما قویاً از شما و همکارانتان در وزارتخانه‌های امور خارجه می‌خواهیم که تصمیم به تحریم، مجازات و مشروعیت‌زدایی کامل سپاه بگیرید تا از تهدید بیشتر دموکراسی و آزادی در ایالات متحده، اروپا و سراسر جهان جلوگیری کنید.»

در سال ۲۰۱۹، یک سال پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و اعمال استراتژی «فشار حداکثری» بر تهران که شامل اعمال مجدد تحریم‌ها بود، ایالات متحده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) قرار داد. پس از آن، این نامگذاری به نقطه درگیری مهمی در مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران، که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، تبدیل شد.

آخرین تلاش قانونگذاران آمریکایی بیش از یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که اکسیوس گزارش داد که ایالات متحده با شرکای اروپایی و اسرائیلی درباره طرحی برای توافق هسته‌ای موقت با ایران بحث کرده است که شامل برداشتن برخی از تحریم‌ها در ازای مسدود کردن برخی از بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران توسط جمهوری اسلامی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.