تضمین آمریکا به کره جنوبی پس از افشای اسناد محرمانه پنتاگون

وزیر دفاع آمریکا با همتای کره جنوبی خود درباره افشای اسناد محرمانه پنتاگون به صورت تلفنی گفتگو کرد.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در این گفتگوی تلفنی متعهد شد که واشنگتن همچنان با سئول ارتباط و همکاری نزدیک داشته باشد و به حفظ تعهدات امنیتی دوجانبه خود در شبه جزیره کره پای بند باقی بماند.

این گفتگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتای کره جنوبی خود پس از درز و افشای اسناد فوق محرمانه‌ای صورت می‌گیرد که در آن علاوه بر جنگ اوکراین، به نوع رابطه واشنگتن با برخی متحدان خود از جمله کره جنوبی، انگلیس و رژیم صهیونیستی نیز پرداخته است. گفته شده این اسناد نشان می‌دهند آمریکا نه‌تنها از دولت و ارتش اوکراین، بلکه از متحدان مهم واشنگتن یعنی اسرائیل و کره جنوبی هم جاسوسی کرده است.

پیش از این، روزنامه آمریکایی نیوریورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکا اعلام کرده بود که افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده وزارت دفاع این کشور روابط واشنگتن با متحدانش را پیچیده می‌کند. این مقامات ارشد آمریکا که نیویورک‌تایمز به نام آن‌ها اشاره نکرده می‌گویند «هیچ شکی نیست که افشای اسناد محرمانه پنتاگون، موجب می‌شود متحدان آمریکا به توانایی واشنگتن در حفظ اسرار و اسناد محرمانه شک کنند.»

همچنین در اوایل همین هفته دومین سری از مجموعه اسناد طبقه‌بندی‌شده نهادهای اطلاعاتی آمریکا مرتبط با ارزیابی‌های این کشور از جنگ در اوکراین، چین، تروریسم و خاورمیانه و همچنین برنامه هسته‌ای ایران به فضای مجازی درز کرد و برخی منابع آن را به روسیه منسوب کرده‌اند.

بر اساس گزارش دیلی‌میل، پنتاگون درز این اسناد را تأیید کرده اما مدعی شده که برخی از این اسناد با هدف کم اهمیت جلوه دادن قدرت متحدان آمریکا، دستکاری شده است.

گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ فقره سند طبقه‌بندی‌شده به اینترنت درز کرده و به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، بخشی از توافقی است که «کابوسی برای پنج چشم» خوانده می‌شود؛ این توافق با هدف اشتراک اطلاعات بین آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا منعقد شده است. اسناد مذکور جنگ اوکراین، شرایط چین، تروریسم و خاورمیانه را پوشش می‌دهد.

نخستین سری این اسناد اوایل مارس در پلتفرم «دیسکورد» منتشر شد. سری دوم اسناد حاوی تصاویر و نمودارهای اسلحه‌های ارسالی به اوکراین و همچنین برآورد تعداد نیروها و قوای گردان‌های کی‌یف است.

پنتاگون تأیید کرده که اسناد واقعی هستند اما مدعی شده که دستکاری شده‌اند. در یکی از اسناد، نقشه وضعیت شهر کلیدی باخموت در اوکراین را نشان می‌دهد؛ شهری مهم که ۶ ماه است به کانون درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین بدل شده است. در اسلایدی که روز جمعه منتشر شد، ادعا شده که ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ سرباز روس کشته شده‌اند و این در حالی است که ۷۱ هزار و ۵۰۰ سرباز اوکراین جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، پنتاگون و سایر تحلیلگران پیش از این در رسانه‌ها اعلام کرده بودند که روسیه ۲۰۰ هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است.

پنتاگون اما اعلام کرده که در حال ارزیابی «نشت امنیتی» است. گفته می‌شود این اسناد دست کم ۵ هفته پیش تهیه شده‌اند. در یکی از اسناد برنامه آموزش ۱۲ یگان رزمی اوکراین خلاصه و اشاره شده که آمریکا و نیروهای ناتو، مسئولیت آموزش آن‌ها را بر عهده دارند. به استناد این اسناد، یگان‌های اوکراین ۲۵۰ دستگاه تانک و بیش از ۳۵۰ خودرو زرهی نیاز دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.