نباید با ریتم آمریکایی سازگار شد

امانوئل مکرون روز سه‌شنبه در ارتباط با سفر دولتی که به چین داشت در گفت‌وگو با نیکولا بَرِ (Nicolas Barré) خبرنگار روزنامه اقتصادی ل‌ِزکو (Les Echos) هشدار داد که بدون استقلال راهبردی، اروپا در خطر حذف از تاریخ است.

وی اضافه کرد: چالش اروپا این است که وقتی می‌تواند موقعیت راهبردی خود را روشن کند، گرفتار یک آشفتگی در جهان و بحران‌هایی می‌شود که متعلق به ما نیستند.

مکرون اضافه کرد: استقلال راهبردی برای جلوگیری از تبدیل شدن کشورهای اروپایی به «رعیت‌ها» در زمانی که اروپا می‌تواند قطب سوم در برابر ایالات متحده و چین باشد، بسیار مهم است.

اوکراین؛ اکنون فصل جنگ و نه مذاکره است

رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به پرسش خبرنگار ل‌ِزکو مبنی بر اینکه "پس از گفت‌وگوی شما با رئیس جمهور شی جین پینگ، به واقع ما از چین در مورد اوکراین چه انتظاری داریم؟" گفت: من فکر می‌کنم که چین هم نظر ماست؛ یعنی امروز فصل نظامی است. اوکراینی‌ها مقاومت می‌کنند و ما به آنها کمک می‌کنیم. زمان مذاکره نیست، حتی اگر آنها را آماده کنیم، باید نقاط عطف را بسازیم.

مکرون هدف از گفت‌وگوها با چین در زمینه اوکراین را شامل چهار مولفه برای تحکیم رویکردهای مشترک عنوان و اضافه کرد: حمایت از اصول منشور ملل متحد، یادآوری صریح در زمینه عواقب استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، یادآوری بسیار واضح حقوق بشر و حمایت از کودکان و میل به یک صلح پایدار با مذاکره در دایره این رویکرد مشترک هستند.

رئیس جمهور فرانسه با طرح این سوال که "آیا اوکراین اولویت دیپلماسی چین است؟" پاسخ داد: شاید خیر. اما این گفت‌وگو باعث می‌شود تا نظراتی که در زمینه تمایل چین به روسیه شنیده‌ایم، تعدیل کنیم.

نباید با ریتم آمریکایی سازگار شد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "چینی‌ها که به رویارویی خود با ایالات متحده، به ویژه در مورد تایوان وسواس دارند، آیا تمایلی ندارند که اروپا را به عنوان یک مهره بین دو بلوک ببینند؟" گفت: مهم است که بفهمیم آنها چگونه در این زمینه استدلال می‌کنند. بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این موضوع پیروی کنیم و با ریتم آمریکایی و واکنش بیش از حد چینی‌ها سازگار شویم.

مکرون اضافه کرد: چرا باید با سرعتی که دیگران انتخاب کرده‌اند حرکت کنیم؟ در مقطعی باید از خودمان سوالی درباره علاقه خود بپرسیم. خود چین می‌خواهد با چه سرعتی حرکت کند؟ آیا او می‌خواهد رویکردی تهاجمی و توهین‌آمیر داشته باشد؟ ما اروپایی‌ها باید بیدار شویم. اولویت ما هماهنگی با دستور کار دیگران در تمام مناطق جهان نیست.

رئیس جمهور فرانسه در جواب پرسشی مبنی بر اینکه "اکنون که تعداد فزاینده‌ای از کشورهای اروپایی برای تضمین امنیت خود بیش از هر زمان دیگری به ایالات متحده روی آورده‌اند، آیا استقلال راهبردی اروپا هنوز معنایی دارد؟ اظهار داشت: البته! اما این پارادوکش بزرگ وضعیت فعلی [اروپا] است. ما همچنین ایده یک دفاع اروپایی، یک اروپای متحدتر را ایجاد کرده‌ایم. پنج سال پیش، استقلال راهبردی یک موضوع واهی بود. امروز همه در مورد آن صحبت می‌کنند و این یک تغییر اساسی است. ما خود را به ابزارهایی در زمینه سیاست دفاعی و صنعتی مجهز کرده‌ایم و پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

صنعت دفاعی اروپا همه نیازها را برآورده نمی‌کند

مکرون ادامه داد: موضوعی که ما باید به طور ویژه مراقب آن باشیم این است که جنگ در اوکراین تقاضا برای تجهیزات دفاعی را شتاب می‌بخشد و با این حال، صنعت دفاعی اروپا همه نیازها را برآورده نمی‌کند که باعث شده برخی کشورها به طور موقت به تامین‌کنندگان آمریکایی یا حتی آسیایی روی بیاورند. در مواجهه با این واقعیت، باید قدم برداریم.

وی اضافه کرد: استقلال راهبردی باید مبارزه اروپا باشد. ما نمی‌خواهیم در مسائل مهم به دیگران وابسته باشیم.

مکرون در ادامه جمله خبرنگار ل‌ِزکو مبنی بر اینکه "پارادوکس این است که تسلط آمریکا بر اروپا قوی‌تر از همیشه است…"، گفت: به طور قطع ما وابستگی خود را به آمریکا در زمینه انرژی افزایش داده‌ایم، اما در منطق تنوع‌بخشی؛ چراکه بیش از حد به گاز روسیه وابسته بودیم. امروز این یک واقعیت است که ما بیشتر به آمریکا، قطر و دیگران وابسته هستیم. اما این تنوع لازم بود.

رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به موضوعی در حوزه قانون کاهش تورم (IRA) ایالات متحده که پیشتر نیز آن را تهاجمی و به ضرر کشورهای اروپایی ارزیابی کرده بود، گفت: اروپا به این قانون آمریکایی واکنش و پیش از پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با سه متن اروپایی پاسخ داد. ما IRA اروپایی خود را خواهیم داشت. اقدام با چنین سرعتی یک انقلاب کوچک است.

وی اضافه کرد: پیش از هر چیز، کلید وابستگی کمتر به آمریکایی‌ها در تقویت صنعت دفاعی ما و توافق بر سر استانداردهای مشترک است. همه ما پول زیادی سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما نمی‌توانیم ۱۰ برابر آمریکایی‌ها استاندارد داشته باشیم! سپس نیاز داریم که روند نبرد برای انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر در اروپا شتاب گیرد.

مکرون اضافه کرد: قاره ما سوخت‌های فسیلی تولید نمی‌کند. انسجامی بین صنعتی شدن مجدد، اقلیم و حاکمیت وجود دارد. انرژی هسته‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر و اعتدال انرژی در اروپا همان نبرد است؛ این نبرد ۱۰ تا ۱۵ سال آینده خواهد بود.

رئیس جمهور فرانسه گفت: استقلال راهبردی بدین معنا است که فرض کنیم دیدگاه‌های مشابهی با ایالات متحده داریم، اما چه در مورد اوکراین، چه رابطه با چین یا تحریم‌ها، ما یک راهبرد اروپایی داریم. ما نمی‌خواهیم وارد منطق بلوک به بلوک شویم. برعکس، ما باید مدل خود را "ریسک‌زدایی" کنیم، نه اینکه به دیگران وابسته باشیم.

مکرون اضافه کرد: پارداوکس این است که وقتی ما عناصر یک استقلال راهبردی واقعی اروپایی را به کار گرفتیم، با نوعی واکنش غیرارادی وحشت، شروع به پیروی از سیاست آمریکا کردیم. برعکس، نبردهایی که امروز باید انجام شود، از یک سو شامل شتاب دهی به روند استقلال راهبردی ما و از سوی دیگر تضمین تامین مالی اقتصادهایمان است.

رئیس جمهور فرانسه گفت: من از این فرصت استفاده و بر یک نکته تاکید می‌کنم که ما نباید به فراسرزمینی بودن دلار وابسته باشیم.

مکرون در جواب این پرسش که "آیا جو بایدن، دونالد ترامپ مودب‌تری است؟" گفت: او به دموکراسی، به اصول بنیادین و به منطق بین‌المللی وابسته است، اروپا را می‌شناسد و دوست دارد؛ که همه اینها ضروری است. از سوی دیگر، این بخشی از منطق فراجناحی آمریکایی است که منافع آمریکا را به عنوان اولویت شماره یک و چین را به عنوان اولویت شماره ۲ تعریف می‌کند. بقیه اهمیت کمتری دارد. آیا [این امر] قابل اعتراض است؟ خیر اما ما باید آن را جذب کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا چین آن قدرتی نیست که هر جا در آفریقا و خاورمیانه، اروپا در حال عقب‌نشینی است، جایگزین ما می‌شود؟" گفت: اینگونه تصور نمی‌کنم. حدود ۲۰ سال است که عقب‌نشینی وجود دارد. وقتی اروپا عقب‌نشینی می‌کند، نباید از اینکه دیگران به جلو حرکت می‌کنند تعجب کنیم.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد: به همین دلیل مهم است که اطمینان حاصل شود که این کشور در یک چارچوب مشترک باقی می‌ماند و در اصلاحات بانک جهانی مشارکت می‌کند؛ همانطور که قصد دارد در ماه ژوئن در نشست بعدی پاریس در مورد تامین مالی بانک جهانی با ما تعامل داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.