آغاز ضدحمله ارتش اوکراین در هفته‌های آینده

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری یورونیوز در پاسخ به سوالی درباره طرح چین برای سازش اوکراین و همچنین روابط چین و روسیه گفت: فکر می‌کنم چین تلاش می‌کند تا هر دو مسیر را داشته باشد. این کشور با روش‌های مختلف به دنبال ایفای نقش مدافع صلح و حمایت از روسیه است.

وی افزود: برخی از ایده‌های صلحی که چین روی میز قرار داده، مثبت هستند. چین باید بر روی متقاعد کردن روسیه در احترام گذاشتن و رعایت یکپارچگی اوکراین تمرکز کند.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سایت فرانسوی Ouest-France گفت، احتمال می‌رود نیروهای اوکراین ظرف هفته‌های آینده دست به ضد حمله بزنند.

او گفت، کشورهای غربی حامی کی‌یف دو هدف درباره مداخله در بحران اوکراین را در نظر گرفته‌اند.

بلینکن افزود: اولا باید تا آنجا که ممکن است به یاری اوکراین در بازپس گیری خاکش بپردازیم از جمله انجام یک ضد حمله احتمالی در هفته‌های آینده و دوما کمک به اوکراین در ایجاد توانمندی‌های میان مدت و بلند مدت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا قصد دارد به کی‌یف در نبرد برای بازپس گیری کریمه و دونباس با توسل به زور کمک کند گفت، مسؤولیت این تصمیم برعهده اوکراین است.

بلینکن ادامه داد: این تصمیم اوکراین است و این همان دموکراسی است ولودیمیر زلنسکی اراده مردم اوکراین را محقق می‌کند و در واقع این تصمیم اوکراینی‌هاست. در کنار بسیاری از کشورهای دیگر ما از اوکراین در تلاش‌هایش حمایت می‌کنیم.

همچنین وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه این وزارتخانه می‌توانست و باید کارهای بیشتری انجام می‌داد تا برای بدترین سناریو در افغانستان آماده شود، گفت: این نهادی که من ریاستش را برعهده دارم، کاملا آماده سقوط سریع کابل و دولت افغانستان نبود.

این گفته‌ها از سوی بلینکن در پی افشای اسناد مرتبط با ناکامی دولت ایالات متحده در خروج بین نظم نیروهایش از افغانستان و پیامدهای ناشی از آن مطرح شده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین با بیان اینکه وزارت خارجه در روند ارسال بررسی خود درباره نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به کنگره است، نگفت که این گزارش به صورت عمومی منتشر می‌شود.

بلینکن به پنج موردی که در بررسی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد، اشاره کرد.

وی گفت، اولین مورد این بود که دولت باید با فوریت بیشتری برای بدترین سناریو در افغانستان برنامه ریزی و آماده می‌شد. فقدان برنامه ریزی در این وزارتخانه به ویژه برای وخیم‌ترین شرایط، مدت‌هاست که شکایت برخی از دیپلمات‌های آمریکایی بوده است. وزارت خارجه آمریکا فروپاشی سریع دولت کابل را همزمان با تصرف و کنترل افغانستان توسط طالبان پیش بینی نکرد چون احتمال ضعیفی داشت اما با داشتن پتانسیل بالای احتمال وقوع آن، می‌توانست و باید خودش را برای آن آماده می‌کرد.

بلینکن افزود: یک مساله دیگر این بود که برنامه‌های احتیاطی وزارت خارجه به دلیل یکسری نگرانی‌هایی متوقف شد که ممکن بود چنین آماده سازی‌ها برای بدترین سناریو سیگنال نادرستی برای افغان‌ها و دولت باشد مبنی بر اینکه ما اعتمادمان را به آن از دست داده‌ایم و دقیقا همان کار یعنی فروپاشی دولت که سعی در اجتناب از آن داشتیم را تسیریع می‌بخشید.

این دیپلمات ارشد دولت واشنگتن همچنین گفت:‌ سایر یافته‌ها هم شامل فقدان اختیار کافی رهبری عملیات خروج، راهنمای رقابتی و متناقض واشنگتن در مورد اولویت‌های تخلیه و فقدان ردیابی واضح آمریکایی‌ها در افغانستان بود.

او توضیح داد، یکی از دلایل تمایلش به حفظ محرمانگی این گزارش اجتناب از اظهار نظر درباره برخی از نقاط ضعف‌مان در ملأ عام بود زیرا انتشار گسترده چنین اطلاعاتی هرگز مفید نخواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.