واکنش فلاحت‌پیشه به طرح اخیر مجلس درباره انتخابات/ برخی می‌خواهند مجلس را دیکتاتوری کنند

حشمت الله فلاحت پیشه فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس با اشاره به طرح مجلس مبنی بر ممنوعیت ورود افرادی که سابقه ۳ دوره نمایندگی داشتند، به اصلاحات نیوز میگوید: تجربه نشان داده طرح های مجلس که در سال انتخابات شکل می‌گیرد، بسیار زود رنگ و بوی انتخابات به خود می‌گیرد و معمولا هم به نتیجه نمی‌رسد. به ویژه اینکه وعده بسیاری از نمایندگان عملی نشده است و اکنون نیز کشور در شرایطی به سر می‌برد که مشکلات اقتصادی، مهمترین مسئله مردم است.

وی ادامه داد: در این طرح انتخاباتی منافع محدودی از افراد دیده می‌شود و عمدتا به دنبال حذف رقیب هستند اما در نهایت هم نتیجه نمی‌دهد و رد می‌شود. لذا آن چیزی که در کمیسیون شوراها شکل گرفت، به طور طبیعی و با توجه به سابقه گذشته تصویب نمی‌شود، اما چند اثر بر جای می‌گذارد. اثر اول این است که بار دیگر کارنامه مجلس یازدهم را زیر ذره بین می‌برد و نشان می‌دهد که به جای اینکه به فکر حل مشکل مردم باشند، به دنبال این هستند که در آینده نیز در شرایطی بدون رقیب، این شرایط را ادامه دهند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه  این مجلس در حاشیه تحولات سیاست خارجی، داخلی و اقتصادی کشور قرار داشت، تصریح کرد: جنبه های انتخابی سیاست در ایران روز به روز در حال تضعیف شدن است. شجاع ترین و شفاف‌ترین سیاستمداران در دنیا افرادی هستند که خودشان  و کارنامه عملکردشان را در معرض انتخاب قرار می‌دهند و در هر نظامی که بیشترین مناصب انتخابی است، شرایط اعتراضی کمتر است. در شرایط کنونی کشور نیازمند پایان دادن به قهر سیاسی گسترده ای است که در کشور وجو دارد این قهر سیاسی نیز ناشی از عملکرد هر دو جناح است. جناح مدعی اصلاح طلبی بیشتر شعارهای سیاسی می‌دهد و جناح مدعی اصولگرایی نیز شعارهای اقتصادی و عملکرد هر دو جناح در این دو حوزه عملکرد غیرقابل دفاعی است و نتیجه آن قهر تا اعتراض خیابانی است. 

نماینده سابق مجلس ادامه داد: کشور با توجه به ناآرامی‌های گسترده‌ای که واقعا بغض آلود بود و در تاریخ کشور کم سابقه بود، اکنون باید به دنبال جذب حداکثری باشند نه اینکه به دنبال این باشند که صرفا خودشان حضور داشته باشند. بنابراین معتقدم هرچند که این چنین طرح‌هایی به نتیجه نمی‌رسد اما نشان دهنده این است که کشورمان به جای اینکه به سمت انتخابی شدن حرکت کند، به سمت خطرناک تبدیل انتخابات به انتصابات حرکت می‌کند. تبدیل انتخابات به انتصابات بزرگترین آفت دموکراسی است که در کشور ما افراد بسیاری در تلاش هستند تا این کار صورت بگیرد. 

وی در ادامه می‌گوید: برخی از طراحان به جای اینکه سیاست عمومی کشور را ببینند، صرفا حوزه انتخابیه خودشان را می‌بینند.حالا برخی از نماینده‌ها می‌بینند کسی سوابق سیاسی و اجرایی کمتری دارد، شرط سوابق سیاسی و اجرایی را زیاد می‌کنند، یه زمانی بحث مدرک بود و افراد سعی می‌کردند تا شرط مدرک را بالاتر ببرند، یه زمانی سعی می‌کردند رقبا را در تنگنا قرار دهند تا از پست خود سریعتر کنار بروند! در حالی که خودشان حقوق نمایندگی دریافت می‌کردند، رقبایشان را وادار می‌کردند تا ۹ ماه قبل از انتخابات استعفا دهند و ۹ ماه بدون دریافت حقوق ،فعالیت‌های انتخاباتی انجام دهند، لذا بسیاری از افراد منصرف می‌شدند. 

فلاحت پیشه نیز با اشاره به اینکه این طرح مجلس اکنون واقعا طرح نادری است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که در دنیای امروز هیچ وقت برای نمایندگی مجلس و سنا و پارلمان سقف گذاشته نمی‌شود، این است که هیچگاه از دل این مجالس دیکتاتوری بیرون نمی‌آید. مجالس محلی برای تجربه تبدیل می‌شود و اتفاقا بزرگترین ضعف مجالس به جایی برمی‌گردد که پوپولیسم بدون تجربه در آن شکل می‌گیرد. شما ببینید برای مناصب اجرایی همواره سقف وجود دارد. مثلا ریاست جمهوری فقط دو دوره است. در جایی مثل آمریکا برخی از سناتورها تجربه حضور دو رقمی دارند و باعث پختگی در رای گیری و قانون گذاری می‌شود  یکی از مصادیق همین ناپختگی در کشور ما، همین طرح ها است. این افراد آبروی مجلس را هم می‌برند. در مجلس قبل نیز به افرادی که به دنبال چنین طرح‌هایی بودند تذکر می‌دادیم که فقط آبروی مجلس را می‌برید.

این کارشناس سیاسی و سیاست خارجی کشورمان، با بیان اینکه بعید می‌دانم عقل سیاسی کشورمان در این حد افت کرده باشد که بخواهد چنین طرح‌هایی را تصویب کند، گفت: این یک طرح حقیر است و در پشت آن یک جریانی است که همواره در کشور وجود داشته و سعی کرده تا انتخابات فدای انتصابات شود. هر زمان که کشور به سمت انتخابات حرکت کرده، شور و شوق عمومی هم افزایش پیدا کرد، اما هر زمان که انتخابات حداقلی بوده، مردم خواسته‌هایشان را در خیابان مطرح می‌کنند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.