واکنش دیرهنگام انگلیس به توافق ایران و عربستان

اسپوتنیک گزارش داد، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس ضمن استقبال محتاطانه از توافق میان ایران و عربستان حاضر نشد ماجراجویی‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران را محکوم کند.

  انگلیس پس از گذشت نزدیک به یک ماه، سرانجام درباره توافق میان ایران و شریک دیرینه خود عربستان سعودی در فضای عمومی اظهار نظر کرد. سخنگوی «ریشی سوناک» در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در لندن این طور پاسخ داد: «اگر توافق به‌دست آمده منجر به تنش‌زدایی شود، استقبال می‌کنیم.»

جزییاتی تازه از توافق ایران و عربستان از زبان امیرعبداللهیان

به نظر می‌رسد که این پاسخ دو پهلو، از آنجا نشات می‌گیرد که انگلیس نه مایل به عقب‌نشینی از مواضع خصمانه علیه ایران و چین است و نه تمایل دارد که با اظهارنظر منفی درباره این توافق، عربستان را به عنوان یکی از طرف‌های قرارداد و شریک دیرینه خود برنجاند.

این سخنگو که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: «این وظیفه ایران است که به تعهدات خود برای احترام به اصول حاکمیت و عدم مداخله احترام بگذارد.»

وی بدون اشاره به تحرکات ماجراجویانه و سیاست‌های شکست خورده غرب در منطقه غرب آسیا ادعا کرد: «ثبات خلیج فارس برای همه ما مهم است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.