جزییاتی تازه از توافق ایران و عربستان از زبان امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی به بیان مهم‌ترین مواضع و رویکرد ایران در قبال مسائل منطقه و برجام پرداخت که مشروح آن را می‌خوانید.

مجری: طی روزهای گذشته شما بحث‌هایی با وزیر خارجه عربستان در قالب توافق ایرانی- سعودی داشتید؛ در خصوص چه موضوعاتی گفت‌وگو کردید؟

موضع گیری جدید فرانسه درباره توافق ایران و عربستان

امیرعبداللهیان: روز ۲۱ مارس من و همتای سعودی خودم آماده اولین گفت‌وگوی تلفنی شدیم. ما در روزهای گذشته در یک مرحله، تماس تلفنی وزیر امور خارجه عربستان را داشتیم و در پاسخ به این تماس هم شب گذشته من با جناب آقای فرحان تماس تلفنی برقرار کردم. در گفت‌وگوهای ایران و عربستان در پکن راجع به همه موضوعات گفت‌وگو شد؛ اما فضای قالب گفت‌وگوها به مباحث امنیتی و برخی سوءتفاهمات و در عین حال برخی مشکلاتی که بین دو طرف وجود داشت، برمی‌گشت. ما قبل از آن پنج مرحله گفت‌وگوی امنیتی در بغداد داشتیم و سه دور گفت‌وگوی امنیتی در مسقط انجام شد.

در جریان سفر دکتر رئیسی به پکن، آقای شی، رئیس جمهور چین ایده بازگشت روابط ریاض و تهران به حالت عادی و طبیعی را مطرح کردند. طبعاً در چارچوب گفت‌وگوهای خصوصی که بین دو رئیس جمهور در پکن انجام شد، جناب آقای دکتر رئیسی دیدگاه‌ها، مواضع و رویکرد خودشان را در خصوص روابط دولت ایران با همسایگان از جمله عربستان سعودی بیان کردند و در نهایت هم از ابتکار رئیس جمهور چین برای کمک به بازگشت روابط دو کشور ایران و عربستان به حالت طبیعی استقبال شد. ما در وزارت امور خارجه پیشنهاد کردیم که برای شروع، مدیران کل سیاسی وزارت خارجه دو کشور در پکن - یک هفته بعد از سفر آقای دکتر رئیسی - با یکدیگر دیدار کنند. در نهایت پیام رئیس جمهور چین را دریافت کردیم که این پیام حاوی آمادگی طرف سعودی برای دیدار سطح بالای امنیتی در پکن بود. طبعاً فردی که عربستان سعودی پیشنهاد کرد، همتای امیر دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. تصمیم بر این شد که نشست در این سطح در پکن برگزار شود.

مجری: سنگ بنای گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در بغداد گذاشته شد. چگونه ناگهان چین وارد این روند شد و موضوع از سرگیری روابط بین دو کشور در چین اعلام شد؟

امیرعبداللهیان: آقای شی و دولت چین رویکرد سازنده‌ای را در همکاری و تعامل با منطقه غرب آسیا پیگیری می‌کنند. خب طبعاً امنیت انرژی، ثبات و آرامش در منطقه برای سیاست‌های توسعه‌ای که آقای شی پیگیری می‌کنند حائز اهمیت است. در جریان سفر آقای شی به عربستان سعودی گفت‌وگوهای اولیه‌ای بین مقامات عالی عربستان و چین در این رابطه انجام شد و در نهایت آقای شی حامل ابتکاری بودند برای جمع بندی همه آنچه که در بغداد و مسقط در سطح امنیتی بین دو کشور رخ داده بود. بیش از پنج روز مذاکرات فشرده و پیچیده‌ای در پکن انجام شد. شخص آقای رئیس جمهور - دکتر رئیسی- بر همه ابعاد مذاکرات اشراف و نظارت داشتند و در نهایت توافق شد که وزرای خارجه دو کشور ظرف حداکثر دو ماه با یکدیگر دیدار و بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها انجام شود. در تماس تلفنی که با همتای خودم شب گذشته داشتم، توافق کردیم که در ماه مبارک رمضان نشست وزرای خارجه را برگزار کنیم. همکاران من در حال هماهنگی جزئیات، از جمله زمان و مکان دقیق برگزاری این دیدار هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.