طوفان‌های خطرناک چین را تهدید می‌کند

اکثر ناظران بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال اخیر، حداقل در مورد یک نکته مهم توافق دارند: قدرت شی جین پینگ، دبیر کل، در بالاترین حد خود قرار دارد و به او اجازه می‌دهد بر انتصابات در عالی‌ترین سطح رهبری تسلط داشته باشد.

شی هنجارهای چندین دهه‌ای بازنشستگی در حزب را نادیده گرفت و به دو تن از متحدان سیاسی خود، ژانگ یوشیا (۷۲) و وانگ یی (۶۹) اجازه داد تا پس از سن بازنشستگی پذیرفته‌شده ۶۸ سال در پست‌های اصلی حزب باقی بمانند. در حالی که مقامات ارشد نزدیک به جناح‌های رقیب، از جمله وانگ یانگ و لی کچیانگ، هر دو ۶۷ ساله، بازنشسته شدند و متحدان وفاداری چون لی شی، کای چی، دینگ ژوکسیانگ و لی کیانگ به بالاترین سطح رهبری عالی چین، یعنی کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب راه یافتند.

تلاش شی برای انتصاب دستیاران و حامیان در مناصب کلیدی، خطر ایجاد فضایی از همفکری و اتفاق نظر سفت و سخت در صفوف رهبران ارشد چین را به همراه دارد. در گذشته، بسیاری از سیاست‌گذاران ارشد چین که با شی همسو بودند، مانند لی ژانشو و هان ژنگ، بر اساس شایستگی‌ها و تلاش‌های خود در سلسله مراتب سیاسی چین صعود کردند. ترکیب رهبری کنونی مملو از مقاماتی است که بیشتر موفقیت خود را مستقیماً مدیون شی هستند، که ممکن است فرهنگی ایجاد کند که در آن خودسانسوری و پایبندی به دیدگاه‌های شی در تصمیم‌گیری حرف اول را بزند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «دیوار بزرگ سانسور در چینِ دوران شی /طوفان‌های خطرناک در راه است!» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.