شاخص بورس در کانال 2 میلیونی قرار گرفت

امروز یکشنبه ششم فروردین ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با صعود 20 هزار و 492 واحدی نسبت به روز کاری گدشته، تا سطح 2 میلیون و 18 هزار و 774 واحد بالا آمد. 

شاخص کل هم وزن بورس نیز با افت 47 واحدی در رقم ۵۹۲ هزار و 506 واحدی ایستاد. 

معاملات فرابورس به علت اختلال در هسته معاملات با تاخیر آغاز شد و تا ساعت 15 ادامه یافت. 

معاملات فرابورس به علت اختلال در هسته معاملات با تاخیر آغاز شد و تا ساعت 15 ادامه پیدا کرد. شاخص کل فرابورس با 215 واحدی به رقم 24 هزار و 504 واحد رسید.  

اختلال در معاملات فرابورس 

پس از انجام نشدن معاملات در دقایق ابتدایی روز یکشنبه،‌ مدیریت عملیات بازار فرابورس در اطلاعیه خود اعلام کرد که معاملات با اختلال فنی مواجه است و پس از رفع این چالش، اطلاع رسانی خواهد کرد. 

ساعتی بعد در اطلاعیه دیگری مدیریت عملیات بازار فرابورس اعلام کرد «علت بروز مشکل در ارسال سفارش‌های خرید و فروش سهام شرکت‌های فرابورسی، ناشی از به هم ریختگی داده‌ها بوده که بعد از بروز این مشکل، بررسی‌ها و تلاش برای رفع اختلال شروع شده است.»

در نهایت معاملات فرابورس در ساعت 11 و 30 دقیقه آغاز شد. 

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای فارس، فملی، شپنا،‌ شبندر، فولاد و شتران بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای خودرو، وبملت و رمپنا بزرگان قرمزپوش بازار بودند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و شگویا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخصخ کل داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز وکغدیر بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

ارزش معاملات بازار 

امروز  ارزش معاملات  کل  بازار سهام  به 13 هزار و 457 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 157 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

 ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 3 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 8 هزار و 970 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در پایان معاملات یکشنبه، 33 نماد صف خرید داشتند و 24 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید به 729 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 46 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وکغدیر (شرکت بین المللی توسعه صنایع معادن غدیر) با صف خرید 367 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وکغدیر، نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و شبصیر (شرکت پتروشیمی قائد بصیر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نمادهای فسپا، خچرخش، انرژی1، کاذر و خمهر بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس فردا 

معاملات امروز بازار سهام تحت تاثیر توقف معاملات فرابورس و اختلال در هسته معاملاتی بود. اتفاقی که موجب انجام نشدن بسیاری از معاملات و رشد عرضه در بازار شد و در نهایت به افت شاخص فرابورس انجامید. امروز در بورس تهران نیز همانند فرابورس شاهد رشد عرضه و صف‌های فروش بودیم. 

بنابراین با توجه به حجم بالای عرضه‌ها در معاملات امروز، دور از انتظار نیست که فردا بازار با تعدیل شاخص‌ها آغاز شود. 

نقشه  بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

نقشه 6 فروردین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.