وعده پوتین برای آزادی ۵ هزار مجرم واگنر به شرط شرکت در جنگ اوکراین

همان‌طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، گروه واگنر که در اصل متشکل از کهنه‌سربازان جنگ‌دیده نیروهای مسلح روسیه بود، پس از چند شکست تحقیرآمیز ارتش روسیه در سال گذشته، نقش بسیار برجسته‌تری را در جنگ اوکراین ایفا کرد.

پریگوژین از سایه‌ها بیرون آمد و هزاران محکوم زندانی را جذب کرده. آن‌ها در ازای خدمت در برخی از خطرناک‌ ترین جبهه‌های جنگ اوکراین، عفو شدند.

پریگوژین، یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین در پیامی صوتی در تلگرام گفت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار نفر پس از اتمام قراردادشان با واگنر آزاد شدند.

پریگوژین گفت که تنها ۰.۳۱ درصد از کسانی که پس از مورد عفو قرار گرفتن، دوباره مرتکب جرم شدند. رقمی که به گفته او ۱۰ تا ۲۰ برابر کمتر از شاخص‌های استاندارد است.

پریگوژین که گاهی به دلیل کسب‌وکار بزرگ خود در حوزه تهیه غذا به «آشپز پوتین» معروف است، یکی از قدرتمندترین متحدان رئیس‌جمهور روسیه بوده و اکنون ارتشی خصوصی داشته که افسران ارشد نظامی، جاسوسان و محکومان سابق را به کار می‌گیرد.

ایالات متحده پریگوژین را به عنوان یک الیگارش شناسایی کرده و او را به دلیل تلاش برای مداخله در انتخابات ایالات متحده و انتشار اطلاعات نادرست، در سراسر جهان تحریم کرده است.

پریگوژین، که در دوران اتحاد جماهیر شوروی و قبل از شروع فعالیت تجاری در دهه ۹۰ میلادی، ۹ سال زندانی بود، به دخالت در انتخابات ایالات متحده و برای اولین بار به نقش خود در تأسیس واگنر اعتراف کرد.

واگنر در لیبی، سوریه، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی جنگیده است و ارتش خود را به عنوان سرسخت‌ترین گروه مزدور در نبرد در جهان معرفی می‌کند.

این سازمان با اشاره به استفاده ایالات متحده و متحدانش از پیمان‌کاران نظامی خصوصی، انتقادهای غرب از روش‌های خشن و انضباط سخت‌گیرانه خود را رد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.