توافق عربستان و سوریه برای از سرگیری خدمات کنسولی

عربستان سعودی رسما اعلام کرده است که در تلاش برای احیای روابط خود با سوریه از طریق فعال کردن خدمات کنسولی است که انتظار می رود با فرا رسیدن عید فطر اجرایی شود و بدین ترتیب به بیش از یک دهه تیرگی روابط بین دو کشور پایان دهد.

اگرچه اعلام عربستان مبنی بر احیای روابط، محدود به خدمات کنسولی بود، اما پس از دورهای زیادی از گفتگوها، چه مذاکرات مستقیم امنیتی بین دو کشور و چه مذاکرات سیاسی که در سال ۲۰۱۹ از طریق ابتکار روسیه آغاز شد و بعداً توسط عمان ادامه یافت، به مرحله اجرا درآمده است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در جریان یک مصاحبه ویدئویی در جریان سفر خود به مسکو، حدود ۱۰ روز پیش، اشاره کرد عربستان سعودی سال‌ها از مداخله در امور داخلی سوریه خودداری کرده و به قول خودش «از هیچ یک از جناح‌ها حمایت نمی‌کند»،

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی که قرار است ظرف چند هفته آینده به دمشق سفر کند، گفته است: در جهان عرب این اتفاق نظر در حال افزایش است که انزوای سوریه کارساز نیست و گفت وگو با دمشق ضروری است. به ویژه برای رسیدگی به وضعیت انسانی آنجا . در جهان عرب این اجماع وجود دارد که وضعیت موجود نمی‌تواند ادامه یابد. یعنی باید راهی برای دور زدن آن پیدا کنیم.

با فعال شدن مجدد خدمات کنسولی در دو کشور پرونده حج که عربستان سعودی در سال‌های گذشته پس از واگذاری آن به مخالفان «ائتلاف سوری» به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده کرده، باز می‌شود. هزاران سوری در این مدت از حج محروم شدند و بسیاری به عراق یا ترکیه یا لبنان در جستجوی راهی برای حج سفر کردند.

در مجموع، اقدام عربستان گامی جدید در راه شکستن بن بست عربی در رابطه با سوریه است، به طوری که ریاض به جمع پایتخت‌هایی می‌پیوندد که روابط خود را با دمشق احیا کرده‌اند، از جمله: ابوظبی، مسقط، الجزایر، تونس، بغداد، منامه، امان و قاهره.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.