افشاگری نخست وزیر سابق قطر درباره نقش کشورهای حوزه خلیج فارس در حمله آمریکا به عراق

حمد بن جاسم، نخست وزیر سابق قطر ، یکی از جعبه‌های سیاه مهم تاریخ منطقه ، در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به عراق به بی بی سی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از حمایت از نیروهای آمریکایی در جریان حمله به عراق برای سرنگونی رژیم صدام خودداری نکردند.

او در این مصاحبه گفت: همه در این موضوع با آمریکایی‌ها همکاری می‌کردند همه گلوله‌ها چه کروز و چه هواپیما و چه دیگر مهمات همه از کشورهای حوزه خلیج فارس بیرون آمدند . از کشورهای ما موشک شلیک شد، تانک وارد شد، هواپیما پرواز کرد و عراق اشغال شد!.

وی افزود: شخصا پیش از حمله آمریکا به عراق رفتم و طرح ابتکاری قطر مبتنی بر کناره‌گیری صدام از زندگی سیاسی و برگزاری انتخابات را ارائه کردم، اما جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا این ابتکار عمل را نادیده گرفت و بر تصمیمش برای آغاز جنگ پافشاری کرد.

او با اشاره به دیدارش با صدام، دیکتاتور عراق گفت: او به من گفت: من به کویت حمله کردم و می‌فهمم کویت می‌خواهد انتقام بگیرد؛ اما شما و عربستان چرا؟ به او گفتم به شما گفته بودیم که اقدامی علیه کویت انجام دهی، همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما این کار را کردی، حالا تو برای ما ، کشورهای کوچک منطقه، خطرناک شدی و باید برای حل این مشکل از صحنه سیاسی کنار بروی تا عراق حفظ شود.

بن جاسم در ادامه گفت: عراق صرف‌نظر از این‌که سنی یا شیعه باشد، یک کشور عربی است و بخش مهمی از جهان عرب  به شمار می‌رود و نیازمند دیکتاتوری عادل! مانند صدام است.

نخست وزیر پیشین قطر که در زمان حمله عراق به کویت وزیر امور خارجه بود، ضمن تاکید بر اینکه حمله صدام به کویت قابل بخشش نبود، گفت که به همان میزان، اشغال عراق از سوی آمریکا قابل توجیه نیست زیرا تنها به برکناری شخص صدام از قدرت ربط نداشت، بلکه عامدانه دولت عراق را ویران کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.