فرزند رفت، مادر نرفت!

انسیه خزعلی اگر چه به عنوان معاون امور زنان و خانواده در دولت رئیسی مشغول به کار است اما، شهرتش در پی اظهارات ضدزنی است که مطرح می کند. افشای زندگی پسر خزعلی در خارج از کشور و اظهارات نا به جای او درباره زنان تاکنون هزینه های زیادی را برای دولت رئیسی ایجاد کرده است.

در میان اعضای کابینه ابراهیم رئیسی، انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری از ابتدای حضورش در این سمت، حاشیه های پررنگی را ایجاد کرده است. افشای زندگی پسر وی در خارج از کشور و اظهاراتش درباره گشت ارشاد در بحبوبه اعتراضات مردمی دولت رئیسی را وارد چالش زیادی کرد.

حرف‌های ضد و نقیض پسر عباس قادری درباره پدرش

گشت ارشاد نداریم!

 همواره وجود گشت ارشاد و نوع برخورد حاکمیت با حجاب، با انتقادات زیادی از سوی مردم و اهالی سیاست رو به رو بوده است اما، انسیه خزعلی، با اشاره به ماجرای دستگیری سپیده رشنو، نویسنده ای که بر سر حجاب با یکی از آمران امر به معروف در اتوبوس بحث و جدل کرده بود، تأکید کرد: « معاونت امور زنان و خانواده در این زمینه دخالتی نمی‌کند و این مسئله به عهده نیروی انتظامی است و قرار است با کمترین هزینه فیصله پیدا کند.»

او همچنین، حضور گشت ارشاد را هم تکذیب کرد و گفت که چیزی به نام گشت ارشاد نداریم. 

در همین راستا، معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده دولت روحانی در واکنش به اظهارات خزعلی گفت:«پناه می‌برم به خدا. مسئولین در برابر نظراتی که می دهند باید پاسخگو باشند و توضیح دهند. همه می دانیم که  گشت وجود دارد و برخوردها با زنان و دخترانمان را در خیابان ها می بینیم.»

پسر رفت، مادر نرفت!

اما، یکی از مهم ترین حواشی که گریبان معاون رئیسی را گرفت، افشای زندگی پسرش در خارج از کشور بود.

مهدی عرفاتی، دبیر شورای‌ اطلاع‌رسانی‌ دولت،‌ در توئیتی به نقل از رئیسی نوشت که رئیس‌جمهور در واکنش به مهاجرت فرزند یکی از معاونان وزرا گفته «پسر اگر رفت، پدر هم برود». پس از انتشار این توئیت بود که  خبر مهاجرت پسر انسیه خزعلی به کانادا و تأیید برادرش مهدی خزعلی در‌این‌باره جنجال به پا کرد.

 پسر خزعلی بنا به گفته مهدی برادر انسیه، در کانادا صاحب شرکتی است که در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند. همان چیزی که ایرانیان برای دور زدن محدودیت های اینترنتی در به در دنبال آن می گردند.

اما، واکنش انسیه خزعلی به حواشی پسرش قابل تامل بود. او در واکنشی توئیتری نوشت: «اما امروز برخی با ذوق‌زدگی از مهاجرت فرزند اینجانب گفتند؛ درحالی که سفر موقت کاری وی جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌بنیانی است که در ایران با تعداد زیادی از دانشجویان کامپیوتر فعال است. خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام بوده و وی در ماه‌های آینده به کشور باز می‌گردد. ‌اگرچه ایشان متاهل و مستقل است، ولی هرگز قصد مهاجرت ندارند. بی شک بسترسازی برای تقویت فعالیت‌های دانش بنیان جاری در کشور، برخاسته از تعلق به وطن و مسئولیت‌پذیری است.»

حواشی این مهاجرت آنقدر دامن دولت را گرفت تا اینکه سخنگوی دولت از تذکر به معاون رئیسی و بازگشت پسرش به ایران داد. با این حال در چند روز گذشته، زمزمه ها درباره خرید خانه در کانادا توسط پسر خزعلی، شدت گرفت که وی دوباره آن را تکذیب کرد. 

از چالش تساوی تا انتشار یک کلیپ جنجالی

اما، جنجال سازی های انسیه به همین جا ختم نمی شود، او در اواخر دی ماه،  درباره تساوی زن و مرد گفت: «تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم، اما عدالت را می‌پذیریم. تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به‌طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند؛ درحالی‌که این تساوی در جسم آنها وجود ندارد و از این‌رو تساوی به ضرر زن است اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قراردادن زن و مرد در جایگاه خود کمک‌کننده است». 

این گفته‌ها نیز به‌ سرعت در شبکه‌ های اجتماعی دست‌به‌دست شد و کامبیز نوروزی، حقوق‌دان، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود در واکنش به این گفته نوشت: «بماند که معلوم نیست ایشان بر چه پایه‌ای تساوی حقوق را به زیان زن می‌داند اما این حرف آشکارا خلاف قانون اساسی است که در اصول مختلف ازجمله بند ۱۴ اصل سوم، اصل نوزدهم، اصل بیستم و... از تساوی حقوق همه ملت، ازجمله زن و مرد می‌گوید و بر آن تأکید می‌کند. حالا اینکه قوانین عادی، یا تصمیمات اداری، یا برخی رفتارهای سازمانی این تساوی را رعایت نمی‌کنند، حکایتی دیگر است. وقتی قانون اساسی تساوی زن و مرد را قبول دارد، خانم خزعلی و دیگران چرا باید چنین موضعی بگیرند؟».

همچنین در پی حذف ایران از کمیسیون مقام زن، اخیرا کلیپی از خزعلی با صدای مترجم منتشر شد، که این شائبه به وجود آمد که او در حال لب زدن است و بار دیگر نام او را در میان حاشیه سازان دولت، برجسته کرد. هر چند که او در توضیح این فیلم گفت که، «فیلم ارسال شده ما به سازمان ملل به زبان فارسی بود اما از سازمان ملل ایمیل فرستادند که نمی‌توانیم این ویدئو را با دو صدا پخش کنیم و باید صدای فارسی حذف شود و ما مجبور شدیم صدای فارسی را حذف کنیم.»

 حواشی به وجود آمده درباره انسیه خزعلی به همین جا ختم نمی شود و اظهارات او درباره همایش زنان تاثیرگذار دنیا و یا نقش همسرش در تخریب بافت تاریخی شیراز در روزهای اخیر، نقل محافل رسانه ای بوده است. از سوی دیگر، اظهارنظرهای گاه و بیگاه او در مورد زنان آنقدر نابجاست که به اعتقاد منتقدان وی، شاید عدم حضور خزعلی و خالی بودن جایگاه این معاونت بیشتر به نفع منافع زنان و خانواده باشد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.