روند نزولی کیفیت هوای تهران در پنج سال اخیر

 آنقدر آلودگی هوای سال ۱۴۰۱ عجیب و مستمر بود که با وجود رویدادهای مهمی مثل اعتراضات و مسمومیت‌ها، خود را به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم تبدیل کرد؛ هرچند به نظر نمی‌رسد تبدیل به دغدغه جدی مسئولان هم شده باشد. حالا که بهار است و کیفیت هوا به نسبت آن روزها به مراتب بهتر، ممکن است سختی روزهای گوگردی از یاد برود و این آسودگی خاطر از اهمیت چالش‌های گریبانگیرش بکاهد.

 آلودگی هوای سال ۱۴۰۱، بیشترین تعطیلی مدارس و جلسات کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوا را به همراه خود داشت و آنقدر بیشتر از حدِ معمولِ سابق بود که خانواده‌ها را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو و نظم زندگی آنها را مختل کرد.

ذرات معلق در هوای کلانشهرها آنقدری برای سلامت شهروندان مضر بود که شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت - از تشبیه تنفس در تهران و کلانشهرها به سیگار کشیدن استفاده کرد و گفت که «اگر آلودگی هوا ادامه‌دار باشد روزانه سه تا هفت نخ سیگار را از طریق هوا استنشاق خواهیم کرد»؛ که البته ادامه‌دار هم شد!

پیش از اینها مسئولان حوزه محیط زیست اعلام کردند که برای رفع آلودگی پایتخت چاره‌ای جز بارش باران و وزیدن باد نیست. سال گذشته، بارش‌های پیاپی برف و باران هم نتوانست چهره سیاه آسمان را قدری کمرنگ‌تر کند؛ نهایتا چند روز هوا کمتر آلوده بود و بعد از قطع بارش‌ها شاهد بازگشت مجدد آلاینده‌ها به آسمان پایتخت و کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا بودیم.

در این میان، بحث مازوت‌سوزی هم در کارخانه‌های صنعتی بیشتر از قبل مطرح شد و اخبار مربوط به سوزاندن مازوت و گازوئیل غیراستانداردِ پرگوگرد در برخی از شهرها به عنوان سوخت جایگزین گاز هم تایید شد. زهره عبادتی - معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران - در آذرماه گفته بود: «در تعدادی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران شاهد افزایش مقداری آلاینده دی‌اکسیدگوگرد هستیم. در تهران مازوت‌سوزی نداریم و افزایش دی‌اکسید گوگرد الزاماً دلیل بر مازوت‌سوزی نیست و احتمال دارد گازوئیل نیز دارای گوگرد باشد».

کیفیت هوای تهران در سال 1401

از شروع سال 1401 تا آخرین روز سال (29 اسفند)، تعداد روزهایی که آسمان تهران در وضعیت خطرناک بوده دو روز، روزهای بسیار ناسالم هم دو روز و تعداد روزهای ناسالم ۳۴ روز بوده است. همچنین در این مدت هوای پایتخت ۱۳۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۹۲ روز در وضعیت قابل قبول بوده و تنها دو روز هوای پاک را تنفس کرد.

آلودگی

روند نزولی کیفیت هوای تهران در پنج سال اخیر

در سال 1397 شمار روزهای هوای پاک تهران پس از گذشت دو سال، به بالاتر از 20 و به عدد 28 و سال 1398 نیز، این عدد به 29 روز رسید.

اما این روند حفظ نشد و در سال 1399 تعداد روزهای پاک تهران به 17 روز در سال کاهش پیدا کرد. اما قسمت ترسناک این روند اینجا است که تعداد روزهای پاک سال‌های 1400 و 1401 با روند نزولی زیادی روبه‌رو بوده و به ترتیب تنها 2 و 3 روز شد.

تعداد روزهای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک هوای پایتخت هم در سال گذشته رکورد شکست.

تعداد روزهای ناسالم هوای تهران در پنج سال اخیر، روند صعودی داشت و در سال 1400 به شش روز کاهش یافت؛ اما در سال 1401 با تجربه 34 روز هوای ناسالم، هوای ناسالم تهران سقف شکست.

از آخرین روزی که تهران، هوای بسیار ناسالم را پشت سر گذرانده بود شش سال گذشته بود که در 1401، تهران دو روز در شرایط هوایی ناسالم قرار داشت و از آخرین روزی که هوای تهران خطرناک بود، 10 سال گذشته بود که در سال 1401، این وضعیت، 2 روز هوای تهران را چرکین و مضر و خطرناک کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.