واکنش پوتین به طرح صلح چین درباره جنگ اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که طرح صلح چین درباره اوکراین می‌تواند مورد بحث قرار گیرد و مسکو همیشه برای گفت وگو آماده است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری آناتولی، پوتین در دیدار با شی جین پینگ همتای چینی خود که برای یک سفر رسمی وارد مسکو شده است، گفت: ما پیشنهادات شما برای حل بحران اوکراین را به دقت بررسی کردیم، البته این فرصت را خواهیم داشت تا در این مورد گفت وگو کنیم.

پوتین با ابراز احترام روسیه به تلاش‌های چین برای حل و فصل مسالمت آمیز جنگ بین مسکو و کی‌یف اذعان داشت که پکن بر اساس قوانین بین المللی عمل می‌کند.

وی گفت: ما می‌دانیم که شما متکی بر اصول عدالت و رعایت مفاد اساسی حقوق بین الملل هستید.

در ماه بهمن، وزارت خارجه چین بیانیه‌ای ۱۲ ماده‌ای منتشر کرد که در آن موضع پکن در مورد حل و فصل سیاسی جنگ در اوکراین فهرست شده بود. چین خواستار احترام به حاکمیت همه کشورها، توقف خصومت‌ها، از سرگیری مذاکرات صلح و حل و فصل بحران انسانی در منطقه شد.

ایمن نگه داشتن نیروگاه‌های هسته‌ای، تسهیل صادرات غلات و توقف تحریم‌های یکجانبه نیز در این طرح ذکر و تاکید شده که گفت وگو و مذاکره تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین است.

پوتین همچنین چین را به دلیل جهش فوق العاده‌اش در توسعه در سال‌های اخیر ستایش کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت: ما حتی کمی به شما حسادت می‌کنیم. چین یک سیستم بسیار مؤثر برای توسعه اقتصاد و تقویت دولت ایجاد کرده که این سیستم بسیار مؤثرتر از بسیاری از کشورهای دیگر جهان است و این یک واقعیت آشکار است.

وی همچنین تاکید کرد که مطمئن است چین گام‌های بیشتری در توسعه و دستیابی به اهداف خود تحت رهبری شی جین‌پینگ برمی‌دارد و خاطرنشان کرد که مسکو وظایف و اهداف مشترک زیادی با پکن دارد.

پوتین گفت: من می‌دانم که شما شخصاً و همه دوستان چینی ما، توجه زیادی به توسعه روابط روسیه و چین دارید.

شی نیز در این دیدار به نوبه خود از پوتین به دلیل نگرش مثبت وی نسبت به چین در زمینه توسعه و سازندگی این کشور تشکر و خاطرنشان کرد که پکن برای روابط با روسیه اهمیت زیادی قائل است زیرا کشورهایشان رابطه تاریخی دارند.

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، انتظار می‌رود پوتین و شی روز سه‌شنبه گفت وگوهای بیشتری داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.