درخواست دبیرکل اوپک از کشورهای صادر کننده نفت

دبیرکل اوپک و نخست وزیر عراق آخر هفته گذشته با یکدیگر دیدار کرده و خواستار اقدام هماهنگ میان صادرکنندگان نفت جهان به منظور کاهش نوسان در بازار نفت و اجتناب از پیامدهای منفی برای کشورهای مصرف کننده شدند.

نشست آستانه به تعویق افتاد

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، در دیداری با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، به گفت‌وگو پرداخت که به درخواست‌ها برای هماهنگی در خصوص بازارهای نفت پیوسته است. هیچ کدام از این دو مقام به جزئیات این که چنین هماهنگی می تواند شامل چه مواردی باشد، اشاره نکردند.

وزیر انرژی عربستان اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد اوپک پلاس، برنامه عرضه نفت خود را تغییر نخواهد داد. این گروه اکتبر گذشته، با کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ موافقت کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در مصاحبه با شرکت انرژی اینتلیجنس گفت: افرادی هستند که همچنان تصور می‌کنند ما این توافق را تغییر خواهیم داد. می گویم که باید تا ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۳ صبر کنند تا برای آنها، تعهد ما به توافق فعلی ثابت شود.

در این بین وزیر نفت عراق آخر هفته گذشته اعلام کرد عراق که دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است، به توافق اوپک پلاس در زمینه محدودیت عرضه پایبند مانده است. با این حال، حیان عبدالغنی افزود: عراق  آماده است تا در صورت درخواست برای افزایش تولید نفت، چنین اقدامی را انجام دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، خارج از اوپک مدیران نفتی هشدار می‌دهند که این گروه دوباره کنترل عرضه نفت جهانی را به دست گرفته و این ممکن است به معنای قیمت‌های بالاتر در آینده باشد. اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت "پایونیر نچرال ریسورسز" که بزرگترین تولیدکننده شیل است، در حاشیه کنفرانس سراویک به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: تصور می‌کنم کسانی که اکنون کنترل بازار نفت را در اختیار دارند، سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هستند و این کشورها در ۲۵ سال آینده، کنترل بازار را در دست خواهند شد.

قیمت نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر نگرانی نسبت به وقوع بحران بانکی جدید که ممکن است باعث بروز رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت شود، کاهش چشمگیری پیدا کرده است. بهای نفت برنت در معاملات روز دوشنبه، با دو دلار و هفت سنت کاهش، به ۷۰ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید که پایینترین رکورد از دسامبر سال ۲۰۲۱ به شمار می رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.