واکنش کاخ سفید به آزمایش موشکی کره شمالی/ نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای که در سایت کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد: واشنگتن به شدت این آزمایش موشکی را محکوم می‌کند؛ درحالیکه این آزمایش نقض جدی چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

واتسون در این بیانیه افزود: درحالیکه فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده آمریکا ارزیابی کرده که این مساله یک تهدید فوری برای پرسنل آمریکایی یا خاک کشور یا برای متحدانش حساب نمی‌شود، اما تنش‌ها را افزایش می‌دهد و خطر بی ثباتی وضعیت امنیتی منطقه را به همراه دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: این فقط نشان می‌دهد که کره شمالی برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک غیرقانونی خود را بر رفاه مردم خود اولویت دهد.

برپایه این گزارش، واتسون از تمام کشورها خواست تا این تخلفات را محکوم کنند و از کره شمالی خواست تا آنچه اقدام‌های بی ثبات کننده عنوان کرده را متوقف کند و وارد گفتگوی جدی شود.

ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی بامداد پنجشنبه بار دیگر یک موشک بالستیک به سمت «دریای شرق» شلیک کرد.

این شلیک ساعاتی پیش از دیدار یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن انجام شد. دو طرف قرار است در این دیدار درباره کره شمالی و سایر چالش‌های پیش روی دو کشور رایزنی کنند.

کره شمالی همچنین روز سه‌شنبه دو موشک کوتاه برد شلیک کرد. دو روز قبل از آن نیز پیونگ یانگ دو موشک کروز راهبردی از یک زیردریایی شلیک کرد.

این شلیک‌ها در حالی انجام می‌شود که کره جنوبی و آمریکا یک رزمایش ۱۰ روزه را آغاز کرده‌اند.

کره شمالی در ماه‌های گذشته چندین آزمایش موشکی و رزمایش برگزار کرده است که هدف از آنها تقویت بازارندگی هسته‌ای و عملیاتی کردن کامل تسلیحات بیشتر توسط ارتش این کشور عنوان شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.