اظهارات جدید بورل علیه ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تداوم اتهام‌زنی و اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، با چشم‌پوشی از تاریخ سوابق تاریک دولت‌های اروپایی در زمینه حقوق بشر، تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورهایی را که او به بهانه نقض حقوق بشر گزینش کرده است، مهم خواند.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی منصوب شد

جوسپ بورل روز چهارشنبه در آستانه برگزاری نشست غیر رسمی وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، به خبرنگاران گفت: ما بسته‌ای از تحریم‌ها را تصویب کرده‌ایم که طیف وسیعی از مسائل حقوق بشری، به‌ویژه حقوق زنان را پوشش می‌دهد. از طالبان تا روسیه، میانمار و سوریه ما مجموعه‌ای از شخصیت‌ها را تحریم کردیم که لیست آن را در کنفرانس مطبوعاتی ارائه خواهم کرد.

وی مدعی شد: استفاده از تحریم های حقوق بشری برای تحریم افرادی که مرتکب نقض حقوق بشر و استفاده از خشونت جنسیتی به عنوان سلاح در بسیاری از نقاط جهان، از جمله در ایران هستند، مهم است.

اتحادیه اروپا: برای احیای برجام سرمایه‌گذاری می‌کنیم

اتحادیه اروپا تاکنون پنج بسته تحریمی علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری وضع کرده است. در آخرین بسته که دو هفته پیش در جریان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تصویب شد، دو نهاد و ۳۲ شخصیت ایرانی از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده، تحریم شده‌اند.

دیروز هم زندان قرچک بر اساس ادعاهای بی‌اساسی درباره شرایط زندانیان به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شد.

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده است که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد: رفتار ماه های اخیر اتحادیه اروپا، ادامه سیاست ناکارآمد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکاست که بیش از پیش تداوم استانداردهای دوگانه و غیر واقع بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می نماید.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، "کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند".

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران و تحریم‌های وضع شده افزود: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است، قرار نخواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.