گوترش و زلنسکی دیدار می کنند

 اسپوتنیک گزارش داد، سازمان ملل متحد امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از دیدار میان دبیرکل این نهاد بین المللی با رییس جمهور اوکراین خبر داد.

بر اساس بیانیه صادره از سوی سازمان ملل متحد، قرار است این دیدار فردا چهارشنبه میان «آنتونیو گوترش» دبیرکل این نهاد با «ولودیمیر زلنسکی» ریس جمهور اوکراین برگزار شود.

خبر مهم روسیه درباره مذاکرات صلح با اوکراین

در بیانیه سازمان ملل در این خصوص آمده است: آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای گفتگو در خصوص تمدید توافق غلات فردا با زلنسکی در کی‌ یف دیدار خواهد کرد.

توافقنامه منعقده میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در راستای صادرات ایمن غلات، غذا و کود از اوکراین در ۱۸ مارس سال ۲۰۲۳ (۲۷ اسفند ماه) منقضی می شود.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. ت اکنون ده‌ ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌ اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.