اقدامی بی‌سابقه در روابط آمریکا و اسرائیل/ احتمال لغو سفر وزیرصهیونیست به واشنگتن

در شرایطی که واکنش‌های بین‌المللی علیه اظهارات تروریستی وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ادامه دارد، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» از رایزنی‌های داخلی در وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال لغو روادید سفر او به واشنگتن خبر داد.

یک منبع آمریکایی‌ و یک منبع اسرائیلی تایید کردند که وزارت امور خارجه آمریکا رایزنی‌های داخلی درباره عدم صدور روادید برای سفر وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به واشنگتن انجام داده است.

نتانیاهو مدعی شد: با آمریکا درباره ایران تفاهم داریم

وبگاه آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که طبق برنامه قبلی قرار بوده که این مقام ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو هفته آینده به آمریکا سفر کند.

این رسانه آمریکایی تصریح کرد: «اگر ایالات متحده به اسموتریچ که وزیر ارشد دولت اسرائیل است، روادید ندهد، این اقدامی بی‌سابقه در روابط آمریکا و اسرائیل خواهد بود».

پیش از این، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از رایزنی‌های داخلی در وزارت خارجه آمریکا درباره صدور یا عدم صدور روادید سفر برای وزیر دارایی این رژیم خبر داده بود.

به گفته یک مقام صهیونیست، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی از سفارت واشنگتن در تل‌آویو و وزارت خارجه آمریکا درخواست صدور روادید دیپلماتیک برای اسموتریچ کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز چهارشنبه هفته گذشته، اظهارات ضد فلسطینی وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را «غیر مسئولانه و نفرت برانگیز» خواند.

به رغم آنکه بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اظهارات تروریستی خود علیه فلسطینیان را پس گرفته است، اما سخنان غیر انسانی او سبب شده که سفر هفته آینده او به آمریکا تحت الشعاع  قرار بگیرد. 

بامداد روز یکشنبه (امروز به وقت تهران) این وزیر صهیونیست از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و آن را «یک لغزش زبانی» توصیف کرد. اسموتریچ گفت که در انتخاب کلماتش در حین صحبت درباره حواره دچار اشتباه شده است.

اسموتریچ وزیر دارایی کابینه بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در سخنانی خواستار آن شده بود روستای «حواره» در کرانه باختری از روی «نقشه محو شود». این اظهارات با واکنش‌های تند بین‌المللی مواجه شد و حتی انتقاد آمریکایی‌ها را به دنبال داشت.

بنا بر روایت آکسیوس، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفتند که وزارت خارجه آمریکا هنوز تصمیمی درباره صدور یا عدم صدور روادید سفر برای اسموتریچ نگرفته‌ است.

یک مقام ارشد تل‌آویو به این رسانه خبر داد، مسئولان وزارت خارجه آمریکا در روزهای اخیر به مقام‌های اسرائیلی این پیام را ارسال کردند که اگر اسموتریچ سفرش به آمریکا را لغو کند، خوشحال خواهند شد.

یک مقام آمریکایی هم تاکید کرد که اگر اسموتریچ تصمیم به انجام سفر به آمریکا بگیرد، هیچ یک از مقام‌های دولت جو بایدن با او دیدار نخواهند کرد و وزیر دارایی کابینه نتانیاهو هم درخواستی برای دیدار با مقام‌های دولت بایدن نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.