ادعای وال استریت ژورنال درباره اختلاف‌ آمریکا و تروئیکای اروپا درباره اقدام علیه ایران

خبرگزاری آمریکایی «وال استریت ژورنال» در اشاره به ادعاهای اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران، به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش به «تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحات» از سوی ایران اختلاف‌نظر دارند و در حالی که فرانسه، انگلیس و آلمان طرفدار یک انتقاد عمومی از تهران هستند، دولت بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد.

طبق این گزارش، آژانس اتمی این هفته اعلام کرد که «ایران در هفته‌های اخیر ذرات اورانیوم غنی‌شده تا حدود ۸۴ درصد تولید کرده که کمی با ۹۰ درصد خلوص مورد نیاز برای سوخت هسته‌ای با درجه تسلیحاتی فاصله دارد».

به نوشته وال استریت ژورنال، «آژانس گفته که مذاکرات با تهران درباره آنچه رخ داده، ادامه دارد و مقامات نزدیک به این نهاد گفته‌اند که نمی‌توانند با قطعیت بگویند که آیا تولید ایران تصادفی و یا عمدی بوده است».

به ادعای این روزنامه آمریکایی، این دیپلمات‌ها گفتند که «انگلیس، فرانسه و آلمان می‌خواهند در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه رسماً ایران را محکوم کنند؛ با این حال، مقام‌های آمریکایی علیه این اقدام استدلال می‌کنند، گرچه تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است».

به ادعای این گزارش، واشنگتن می‌خواهد ببیند آژانس چه نتیجه‌ای درباره تولید ادعایی این مواد می‌گیرد. طبق این گزارش، انتظار می‌رود رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه عازم تهران شود.

به گزارش این رسانه آمریکایی، این منابع در ادامه گفتند که بعید است کشورهای اروپایی بدون حمایت واشنگتن قطعنامه‌ای را مطرح کنند.

به ادعای این گزارش، اگر آژانس به نتیجه روشن درباره این که آیا ایران قصد تولید این مواد را داشته یا خیر برسد، آمریکا و شرکایش می‌توانند خواستار نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس در آینده شوند.

همچنین طبق این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی در اشاره به ادعاهای بی‌اساس درباره حمایت ایران از روسیه در جنگ و همچنین آنچه «سرکوب اعتراضات ضد دولتی در ایران» خواندند، گفتند با توجه به این مسائل، گفت‌وگوهای تازه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال حاضر در دستورکار نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.