آلمان: پوتین برای صلح آماده نیست

شولتس خطاب به اعضای پارمان آلمان با بیان اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در حال حاضر برای مذاکره در خصوص پایان دادن به جنگ در اوکراین آماده نیست، افزود: آیا پوتین آمادگی دارد برای [دستیابی] به یک صلح عادلانه مذاکره کند؟ در حال حاضر هیچ چیز این را نشان نمی دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال کمک نظامی چین به روسیه، خطاب به پکن اظهار داشت: تسلیحات به روسیه ارسال نکنید.

تارنمای شبکه آلمانی دویچه وله نیز در پوشش خبری سخنرانی صدر اعظم این کشور به نقل از وی نوشت: پیام من به پکن روشن است؛ از نفوذ خود در مسکو برای اعمال فشار در راستای خروج نیروهای روسی [از اوکراین] استفاده کنید و به روسیه سلاح ندهید.

شولتز در ادامه با ابراز ناامیدی از خودداری پکن از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، از تلاش‌ها در راستای کاهش تنش‌ها استقبال کرده و در رابطه با طرح پیشنهادی چین برای آتش بس و صلح در اوکراین گفت که انتظار می‌رود پکن این موضوع را با مردم اوکراین و زلنسکی (رییس‌جمهوری اوکراین) مطرح کند.

هفته گذشته وزارت خارجه چین یک طرح ۱۲ ماده‌ای برای صلح و اتش در اوکراین منتشر کرد. بند چهارم که به روند صلح در اوکراین اختصاص دارد می‌گوید که گفت و گو و مذاکرات "تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین" است.

صدر اعظم آلمان در این سخنرانی با بیان اینکه هیچ صلحی به دست نمی‌آید مگر با مشارکت مردم اوکراین بر اهمیت ادامه حمایت‌ها از کی‌یف تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت جلوگیری از پیروزی «امپریالیسم پوتین»، از جامعه جهانی خواست تا [در این خصوص] مواضعی آشکار اتخاذ کنند.

شولتز در ادامه گفت که به زودی و با هدف تقویت همکاری‌ با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آلمان بیشترین سهم را در آموزش سربازان اوکراینی دارد، از ارتش این کشور (بوندس ور) برای خدمات آن‌ها تقدیر کرد. شولتز همچنین اعلام کرد که به منظور اجرای تعهدات آلمان در ناتو، نیاز است سهم هزینه‌های دفاعی در بودجه دولتی افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.