پاشنه آشیل اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا از نظرن ماینده سابق مجلس

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه عملیاتی نشدن قوانین به علت عدم تامین اعتبارات است، گفت: اگر محیط زیست یکی از اولویت‌های مهم و اول بود محیط زیست با «محیط ایست» اشتباه گرفته نمی‌شد.

علی محمد شاعری در دهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با موضوع بایدها و نبایدهای حکمرانی محیط زیست که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد درمورد آلودگی هوا اظهار کرد: در کشور ما تا زمانی که یک مسئله‌ای در اولویت اصلی مسئولان نظام و کشور قرار نگیرد آن مسئله حل نخواهد شد. ممکن است از نظر کارشناسی بسیاری از مسائل کشور جزو اولویت‌های اول باشند اما وقتی تصمیم‌گیران به توصیه‌های کارشناسان و تصمیم‌سازان توجه نمی‌کنند طرح آن موضوع گره از مسائل را باز نمی‌کند.

وی افزود: محیط زیست چنین وضعیتی در کشور ما دارد. در هر صحبت و سخنرانی جزو اولویت‌های اول اما در عمل جزو اولویت‌های آخر است.

 به گفته وی زمانی که به وارد مجلس شدم دو آرزو داشتم. ابتدا بهره برداری جنگل متوقف‌ سپس طرح تنفس جنگل عملیاتی شود. اجرایی شدن قانون هوای پاک از دیگر موارد بود که هر دو قانون در مجلس دهم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیع و ابخیزداری کشور تصویب شد.

شاعری ادامه داد: تنها طرح تنفس جنگل نیازمند اعتبار نبود. بدین جهت این طرح با دستور و ابلاغیه اجرایی شد. در نهایت ۱۰۰درصد این قانون عملیاتی شد، به‌طوری که هیچ پیمانکاری در جنگل‌های هیرکانی عملیات قطع چوب را مگر از طریق قاچاق و روش‌های غیرقانونی انجام نمی‌داد.

وی ادامه داد: در گذشته سالانه دو میلیون متر مکعب با مجوز رسمی قطع درخت صورت می‌گرفت که با تصویب این طرح ۱۱۰ پیمانکار دارای مجوز از جنگل خارج شدند.

به گفته او این قانون ابلاغ شد چرا که نیازمند اعتبار نبود در نتیجه دستگاه‌های نظارتی پای کار آمدند و آن را اجرا کردند.

 شاعری افزود: ابتدا ایرادات لایحه هوای پاک در سال ۹۶ و در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست در کمیسیون کشاورزی برطرف سپس تصویب شد. مسئله اساسی این قانون منابع اصلی تولید آلایندگی، میزان استاندارد بودن منابع و چگونگی جرایم برای متخلفان بود که در ۳۰ ماده تصویب شد اما چون نیازمند اعتبار بود، اجرایی نشد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در قانون هوای پاک گفت: اولین راهکار داشتن خودرو استاندارد روز دنیا بود اما این راهکار نیازمند تعویض ۵۰ تا ۶۰ قطعه در خودرو بود که به علت نیازمندی به اعتبارات‍، اجرایی نشد و قطعه‌سازان و خودروسازان همکاری نکردند. در غیر این صورت اکنون خودرو با استاندارد یورو ۶ در جامعه وجود داشت و نه استاندارد ۴ و ۵.

به گفته شاعری اکنون با فشار واردکنندگان خودروهای یورو۶ نیز بر پایه یورو ۵ قرار است وارد شوند اما هنوز این موضوع تصویب نشده است.

رئیس سابق کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست با اشاره به اینکه راهکار دوم یعنی استاندارد آلایندگی سوخت هم به علت نیازمندی به اعتبارات اجرایی نشد، گفت: پالایشگاه‌ها ارتقای استاندارد سوخت به لحاظ آلایندگی ندارند و اکنون سوخت یورو ۴ و مقدار کمی سوخت یورو ۵ در کشور توزیع می‌شود که با استاندارد روز دنیا انطباق ندارد.

وی با اشاره به راهکار مهم افزایش سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی مسافر گفت: با وضعیت فعلی آلودگی هوا، فرسودگی حمل و نقل عمومی و متروسازی نیمه تعطیل در شهرداری تهران و سایر کلانشهرها این اقدام نیز اجرایی نشد.

این نماینده سابق مجلس افزود: آلودگی ناشی از منابع ثابت مانند کارخانه‌ها، واحد و منابع آلاینده باید فیلتر می‌شد تا سلامت و جان مردم به خطر نیفتد اما این موضوع نیز با فراهم نشدن اعتباراتش محقق نشد.

شاعری با اشاره به اینکه این اعتبارات را دولت باید اختصاص دهد، توضیح داد: مجلس تنها می‌تواند در ۱۰ درصد لایحه بودجه جابه‌جایی انجام دهد و بیش از آن امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان سهم دولت به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه بسیار دارای اهمیت است.

به گفته وی دولت‌ها باید اولویت‌ها را درست فهم، درک و تعیین کنند تا وضعیت آلودگی هوا این گونه نباشد. اکنون ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور در معرض فرسایش است که اگر محیط زیست یکی از اولویت‌های مهم و اول بود محیط زیست با محیط ایست اشتباه گرفته نمی‌شد.

شاعری در پایان گفت: همه چیز باید سرجای خود قرار گیرد و به فهم درست از محیط زیست و حل مشکل آلودگی هوا برسیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.