ترامپ در صورت انتخاب مجدد از ناتو خارج می‌شود

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا گفته چنانچه دونالد ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود از ائتلاف ناتو خارج خواهد شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید گفته چنانچه دونالد ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود واشنگتن را از ائتلاف ناتو خارج خواهد کرد.

روز داغ بازخواست ارزی دولت رئیسی در مجلس

بولتون در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «اگر ترامپ مجدداً به ریاست‌جمهوری انتخاب شود فکر می‌کنم از ناتو خارج شود.»

بولتون که بعد از اخراجش از دولت ترامپ به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شده همچنین گفت که پایبندی حزب جمهوری‌خواه به ترامپ، بازرترین شکل خودکشی سیاسی یک حزب در طول تاریخ است.

بولتون ماه پیش اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود تا اجازه ندهد دونالد ترامپ بار دیگر وارد کاخ سفید شود.

بولتون که زمانی از سوی ترامپ لقب «آقای خشن» گرفته بود گفت که محور تبلیغات انتخاباتی‌اش را روی اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر در قبال روسیه و چین قرار خواهد داد.

بولتون در یک مصاحبه گفت: «من وارد رقابت می‌شوم تا نامزدی [حزب جمهوری‌خواه] را به دست بیاورم و این کار را در وهله اول به خاطر این انجام می‌دهم که ما به یک سیاست خارجی قوی‌تر نیاز داریم.»

وی اضافه کرد: «فکر می‌کنم اهمیت دارد نه فقط در مسکو بلکه در جاهایی مثل پکن این فهمیده شود که ستیزه‌جویی بدون دلیل علیه همسایگانتان چیزی نیست که ایالات متحده و متحدانش آن را تحمل کنند.»

بولتون در چند دهه گذشته یکی از چهره‌های ثابت و تندرو در میان مسئولان جمهوری‌خواه بوده است. او در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، دستیار وزیر دادگستری بود. در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پدر دستیار وزیر خارجه آمریکا بود و سپس در دوران بوش پسر هم به چندین سمت برگزیده شد. 

بولتون در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را به عهده داشت. بولتون با ترامپ بر سر سیاست‌ها در خصوص ایران و افغانستان اختلاف داشت تا اینکه ترامپ با یک توییت او را از کارش برکنار کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.