ابراهیم رئیسی سوار بر ماشینِ رویا، به تهران برگشت

سفر رییس دولت سیزدهم به چین و دیدار با همتای چینی آن طور که دبیر شورای اطلاع رسانی دولت می گوید دستاوردهایی به دنبال داشته است. تولید خودروی با کیفیت یکی از توافقاتی است که میان تهران و پکن منعقد شده است. هر چند که احسان صالحی به طور مشخص اعلام نکرده این توافقات قرار است از چه زمانی عملیاتی شوند. بنابراین نمی توان با اطمینان از زمان تولید و عرضه این خودروی چینی که قرار است با کیفیت نیز باشد، سخن گفت.

اما بررسی حضور چینی ها در بازار ایران به دور اول تحریم های بین المللی در اوایل دهه ۹۰ شمسی باز می گردد در آن زمان که دولت دهم سرکار بود خودروسازان چینی تلاش می کردند تا از خلا حضور سایر شرکای شرکت های خودروساز نهایت بهره را ببرند و ویروس خود را وارد خطوط خودروسازان کنند. البته این تلاش تنها به مونتاژ برخی محصولات برندهای چینی در خطوط تولید خودروسازان شبه دولتی و خصوصی محدود شد. از آن دوران حدود یک دهه گذشته و شرایط شرکت های خودروساز چینی بسیار متفاوت با گذشته شده است. دیگر این برندهای چینی برای حضور در بازار ایران سر و دست نمی شکند. البته یکی از دلایل اصلی این بی میلی خودروسازان چینی را باید در تنگ تر شدن حلقه تحریم ها جست و جو کرد. هر چقدر بازار ایران برای خودروسازان چینی جذاب باشد باز هم به اندازه قفل شدن مراودات پولی و بانکی برای چینی ها ارزش ندارند. با این حال به نظر می رسد چینی ها قول هایی در این ارتباط به ابراهیم رییسی داده اند تا او را دست خالی از پکن به تهران نفرستند. این توافق حداقل رویای تولید خودروی چینی را برای دولت سیزدهم زنده نگه می دارد. بنابراین می توان گفت رییسی سوار بر خیال خودروی چینی به ایران بازگشت. تنها در یک صورت این رویا تبدیل به واقعیت می شود که سیاستمداران ارشد چینی به خودروسازان دولتی این کشور برای حضور تمام قد در بازار ایران دستور دهند در غیر این صورت در شرایط سخت تحریم خودروسازان خصوصی چینی ریسک حضور در بازار ایران را نخواهند پذیرفت.

دولت سیزدهم از زمانی که سکان هدایت کشور را در دست گرفته بسیار تلاش کرده تا از مسیرهای مختلف سر و سامانی به بازار آشفته خودرو بدهد اما این اتفاق تا کنون نیفتاده و شاهد فتح قله های جدید قیمتی توسط خودروهای حاضر در بازار هستیم.   

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.