دستاوردهای سفر به چین از زبان  رئیسی

سید ابراهیم رئیسی در بازگشت از سفر سه روزه به چین در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جریان این سفر ۲۰ تفاهم نامه در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید و بعد از انعقاد این توافق نامه ها بر اراده جدی دو طرف برای همکاری و توسعه همکاری در حوزه های تجاری، اقتصادی، انرژی، علم و فناوری تاکید شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه این مباحث تصمیم های خوبی در این سفر گرفته شد، اظهار داشت: خوشبختانه وزرای حاضر در این سفر از جمله در حوزه انرژی، صنعت و تجارت، راه و شهرسازی بحث های خوبی را دنبال کردند و تصمیم هایی که گرفته شد، بر این مبنا بود که همه این ارتباطات همراه با انتقال تکنولوژی باشد.

رئیسی این سفر را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: کشور چین نقش مهمی در آسیا دارد و به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور جهان نیز مطرح است و از این رو ارتباط ما با یکدیگر در سطح آسیا و بین الملل می تواند بسیار موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایران اسلامی ظرفیت های خدادادی بسیاری دارد که اگر درست از آن استفاده شود، می توان از آن با توجه به ارتباطاتی که در سطح آسیا و جهان وجود دارد، در قدرت و قوت ایران در حوزه ‌های اقتصادی و تجاری بهره برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از طرفیت های ایران هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است، به نشست خود با فعالان اقتصادی چین اشاره کرد و گفت: در این جلسه به برخی از این ظرفیت های ایران اشاره کردم که برای آنها قابل توجه بود؛ در این نشست ارتباطاتی برقرار شد که اگر عملیاتی شود، آثارش در زندگی مردم روشن می شود.

رئیسی برگزاری نشست با چهره‌های موثر و فرهیختگان چین را از دیگر برنامه های این سفر دانست و گفت: در این جلسه پرسش و پاسخ که فرهیختگان و دانشگاهیان و صاحب نظران چین حضور داشتند، مواضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف برای آن تشریح شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: هم برداشت کشور میزبان و دوست ما چین و هم همکاران من نشان می دهد که بسیار سفر پرثمر و موفقی بود و امیدواریم که تاثیر این سفر را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و تجاری شاهد باشیم که این نیازمند پیگیریِ جدی از بخش‌های مختلف دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: فعالان اقتصادی در کشور و همکاران در دولت مصوات سفر را پیگیری کنند. اگر پیگیری نشود شاهد آثارش نخواهیم بود.

رئیسی ۲۴ بهمن ماه به دعوت رسمی رئیس جمهور چین برای انجام سفری رسمی عازم این کشور شد و علاوه بر رایزنی با همتای چینی خود و امضای ۲۰ تفاهم نامه در حوزه های مختلف اقتصادی و دیدار با مسئولان سیاسی این کشور، در دانشگاه پکن حضور یافت و استاد افتخاری این دانشگاه را دریافت کرد. حضور در جمع نمازگزاران مسجد تاریخی «دونگ سی» پکن ، برگزاری نشست با اندیشمندان چینی و نیز فعالان اقتصادی کشور و همچنین نشستی با ایرانیان مقیم چین از دیگر برنامه های این سفر سه روزه بود.

رئیسی امروز با استقبال محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرای دولت سیزدهم وارد فرودگاه مهرآباد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.