پیشنهاد عراقی‌ها برای احداث سد با ایران در مرز مشترک

وزیر منابع آبی عراق با بیان اینکه هیچ خطری سدهای ترکیه، سوریه و عراق را در نتیجه زمین لرزه اخیر تهدید نمی‌کند، گفت: قرار است در کنفرانس اسفند ماه تهران پیشنهاد ایجاد سد در مرزهای مشترک ایران و عراق را مطرح کند.

«عون ذیاب» وزیر منابع آب عراق  در گفت‌وگو با العربی الجدید تایید کرد که سدهای آبی از پیامدهای زلزله ویرانگر جنوب ترکیه و شمال سوریه در امان هستند و هیچ خطری در مورد ریزش احتمالی سد و بروز بلایی نظیر سیل وجود ندارد.

ذیاب با بیان اینکه پس لرزه‌هایی که عراق در اثر زلزله اخیر ترکیه در معرض آن قرار گرفت، در حد متوسط ​​و کمتر از ۵ درجه در مقیاس ریشتر بود، گفت: البته سدها نیز به گونه ای طراحی شده‌اند که سطوح لرزه‌ای بسیار بالاتری را تحمل کنند. به طور کلی طراحی سدها در کشورهای منطقه و جهان بر اساس ضریب ایمنی بسیار بالایی انجام می‌شود؛ زیرا ریزش سد اثرات فاجعه باری دارد که ساخت آنها با بالاترین استانداردها و سطوح ایمنی را می‌طلبد.

وزیر عراقی تصریح کرد: ما با همتایان خود در ترکیه تماس گرفتیم و آنها به ما اطلاع دادند که هیچ خطری برای سدهای تأثیرگذار اصلی به ویژه سد آتاتورک روی رودخانه فرات و ایلیسو روی رودخانه دجله وجود ندارد و همچنین با طرف سوری نیز تماس داشتیم و آنها نیز به ما اطمینان دادند که وضعیت سدهایشان در مناطق زلزله‌زده از جمله سد طبقا سالم است و خسارات نگران‌کننده‌ای نداشته است.

وزیر عراقی گفت : همچنین می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که آنچه در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه ترکیه به دلیل خطرات فروریختن سدهای خود اجازه داده است مقادیر زیادی آب از سدهای خود به سمت عراق سرازیر شود، صحت ندارد.

وی درباره تازه‌ترین تحولات در خصوص گفت‌وگو با کشورهای بالادست (ترکیه و ایران) درباره سهم آب عراق گفت که قرار بوده در سطح وزارتی نشستی را با مسئولین ترکیه در این خصوص در همین ماه فوریه داشته باشند که به دلیل وقوع زمین لرزه در این کشور به تعویق افتاده است.

ذیاب در عین حال با تکرار ادعاها درباره تاثیر ایران بر جریان آب‌ رودخانه‌های زاب سفلی، سیروان و چندین رودخانه و منشعب دیگر در شرق عراق افزود: که اقداماتی برای انحراف مسیر برخی از سرشاخه‌ها و رودخانه‌ها در شهرهای ایران که با عراق هم مرز هستند  انجام شده و این امر منجر به خشکسالی به ویژه در استان دیالی (شمال شرقی بغداد) شده است.

وزیر عراقی با بیان اینکه طی دو سال گذشته هیچ دیداری با همتایان عراقی در خصوص این موضوع نداشته‌اند، گفت: به تازگی برای حضور در کنفرانس آب شهری در تهران که روزهای ۲۳ و ۲۴ فوریه(۴ و ۵ اسفند ماه) برگزار می‌شود دعوت شدیم.

ذیاب گفت که در این سفر با وزیر نیروی ایران که مسئول مدیریت آب است دیدار خواهد داشت و درباره دستیابی به ساختاری برای همکاری در راستای منافع دو کشور گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر عراقی همچنین گفت: قرار است در این دیدار پیشنهاد ایجاد سدهای مشترک در مرز مشترک بین ایران و عراق به منظور بهره برداری از آب موجود یا افزایش ظرفیت ذخیره سازی سدهای موجود  ارائه دهیم.

این در حالی است که پیشتر مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آبی مشترک شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده بود که هیچ گونه نقض حقوق عراق در رودخانه‌های مرزی از سوی ایران رخ نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.