همکاری سارا خادم الشریعه با شطرنج ایران؟ / رئیس فدراسیون: شرایط بعد از دیدار او با نخست‌وزیر اسپانیا فرق کرد

جذب مربی خارجی برنامه ای است فدراسیون شطرنج طی یک سال گذشته پیگیر آن بوده اما هنوز به نتیجه نرسیه است. البته در این راستا اسفندماه سال گذشته «گابریل سرگیسیان» استاد بزرگ و مربی پیشین تیم ملی شطرنج ارمنستان به ایران سفر کرد و تمرینات ملی پوشان شطرنج را زیر نظر داشت اما فقط برای مدت ۸ روز!

«گابریل سرگیسیان» آخرین مربی خارجی بود که فدراسیون شطرنج با او وارد همکاری شد. این همکاری در راستای آماده سازی تیم ملی برای حضور در بازی های آسیایی انجام شد. بعد از آن تعویق بازی های آسیایی بهانه ای شد تا تمرینات ملی پوشان به صورت شخصی یا زیر نظر دیگر مربیان داخلی دنبال شود.

بعد از تعیین زمان جدید بازی های آسیایی و قطعی شدن نخستین حضور شطرنج در این بازی ها، جذب مربی خارجی مجدد در برنامه فدراسیون قرار گرفت به ویژه اینکه با توجه به شرایط و جایگاه جهانی شطرنجبازانی مانند پرهام مقصودلو و سید محمد امین طباطبایی، همکاری همیشگی یا بلندمدت با مربی خارجی لازم است. تا به امروز اما این مهم به نتیجه نرسیده است در حالیکه به گفته رئیس فدراسیون، با گزینه های زیادی از کشورهای مختلف مانند روسیه و ارمنستان رایزنی شده است اما برخی مشکلات مانع از نتیجه گیری شده است با این حال این مهم همچنان در حال پیگیری است حتی اگر به همکاری در خارج از کشور منجر شود.

حسن تامینی در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری دوره تمرینی که اسفندماه سال گذشته برای ملی پوشان زیر نظر مربی ارمنستانی برگزار شد، گفت: ملی پوشان از آن دوره تمرینی رضایتمندی بالایی داشتند. قرار بود یک مرحله دیگر اردو با همان مربی داشته باشیم که بازی های آسیایی به تعویق افتاد. به همین دلیل کمی در برگزاری مرحله جدید تعلل کردیم به خصوص که نظر بازیکنان هم این بود که در فاصله نزدیک به بازی ها دوره تمرینی با مربی خارجی داشته باشند.

وی تصریح کرد: بعد از مشخص شدن زمان جدید بازی های آسیایی دوباره برای جذب مربی خارجی وارد رایزنی شدیم با این اولویت که فردی را در راس تیم ملی قرار دهیم که هم شرایط او با ما همخوانی داشته باشد و هم برای ملی پوشان مان تمرین زیر نظر اومقبول باشد. در این زمینه با توجه به جایگاه شطرنج روسیه و سطح بالا بودن مربیانش، با این کشور مذاکرات زیادی داشتیم. این مذاکرات را به کشورهایی مانند ارمنستان و دیگر کشورها هم توسعه دادیم اما تا به امروز به نتیجه نرسیده ایم.

 

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: خوشبختانه تمرین دادن به شطرنجبازانی مانند پرهام مقصودلو و سید محمد امین طباطبایی برای خیلی از مربیان شطرنج جهان مقبول است. آنها از این حیث راضی به همکاری هم هستند اما موضوع اینجاست که برای سفر به ایران مشکل دارند و به خاطر این مسئله راضی به همکاری نمی شوند. فقط به همین دلیل است که تا به امروز نتوانسته ایم با گزینه ای برای همکاری به توافق برسیم.

تامینی گفت: با این حال جذب مربی خارجی را همچنان دنبال می کنیم. این موضوع را در نشستی که به منظور بررسی شرایط حضور در بازی های آسیایی با حضور مشترک نمایندگان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برگزار شد هم مطرح کردیم و مصوب شد که شطرنجبازان با مربی خارجی که راحت هستند، تمرین داشته باشند. بنابراین رایزنی ها را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه برای حضور در بازی های آسیایی حتما یک مربی خارجی در کنار ملی پوشان قرار خواهد گرفت، گفت: تا حد امکان تلاش مان این است که گزینه موردنظر به ایران سفر کند و همینجا اردوی تیم ملی را برگزار کند اما به این مسئله هم راضی شده ایم که این اردو خارج از کشور برگزار شود. یعنی اگر نظر مربی خارجی برای سفر به ایران جلب نشود، ملی پوشان را راهی کشور دیگری خواهیم کرد تا در آنجا زیر نظر مربی مورنظر تمرین داشته باشند.

رئیس فدراسیون شطرنج به برخی توافقات با فدراسیون جهانی شطرنج بابت علیرضا فیروزجا و اینکه زیر پرچم فرانسه بازی می کند، اشاره کرد و گفت: فدراسیون فرانسه بابت در اختیار گرفتن این بازیکن مبلغی به فیده پرداخت می کند که بخشی از آن سهم باید سهم ایران می شد. این مبلغ اما در اختیار ایران قرار نگرفت. در این زمینه با مسئولان فدراسیون جهانی و خودِ رئیس فیده رایزنی هایی داشته ایم که به توافقاتی مبنی بر مهیا شدن شرایط برای برپایی اردو در روسیه و تمرین زیر نظر مربیان روسی منجر شد. در واقع قرار شد از این هزینه برای اجرایی چنین برنامه ای به ایران کمک شود. این هم موضوعی است که پیگیر آن هستیم.

تامینی همچنین در مورد ترکیب شطرنجبازان اعزامی به بازی های آسیایی خاطرنشان کرد: قرار است تیم ملی اعزامی به این بازی ها متشکل از ۵ بازیکن در هر بخش مردان و بانوان باشد. نفرات ترکیب اعزامی هم با تصمیم کمیته فنی مشخص می شوند. اگر مبنا ریتینگ جهانی باشد نفراتی مانند مقصودلو، ایدنی، طباطبایی و علی نسب باید در ترکیب باشند اما برخی تاکید دارند که رقابت های انتخابی به طور کامل تعیین کننده باشد. در هر صورت کمیته فنی در این زمینه تصمیم نهایی را می گیرد.

تامینی در مورد این بازی ها گفت: با توجه به جایگاهی که شطرنجبازان کشورمان در جهان دارند این اطمینان را داریم که می توانیم در بازی های آسیایی نتایج خوبی کسب کنیم. فقط در بخش بانوان با توجه به برخی جابه جایی ها (رفتن سارا خادم الشریعه) نگرانی های داریم.

وی همچنین در مورد اظهارات اخیر نایب رئیس فدراسیون (شادی پریدر) مبنی بر کسب مبالغی بیش از حد نصاب لازم از خانواده شطرنجبازان اعزامی به سه رویداد جهانی و آسیایی گفت: به هر حال خانم پریدر خود از خانواده بزرگ شطرنج است و برای صحبت های شان احترام قائل هستیم. به همین دلیل بر اساس صحبت های او، بازرسی و بررسی های لازم بر اساس اسناد و مدارک آغاز شده است. بعد از نهایی شدن نتیجه را اعلام می کنیم.

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین در مورد «سارا خادم الشریعه و شرایط اخیر او در مسابقات جهانی و اینکه امکان ادامه همکاری او با شطرنج ایران وجود دارد؟» گفت: پیش از اینکه سارا خادم الشریعه با نخست وزیر اسپانیا دیدار داشته باشد، صحبت ها و رایزنی هایی داشتیم برای اینکه بتوانیم کماکان او را در اختیار داشته باشیم اما حالا شرایط فرق کرده است. البته فکر می کنم از علاقه و عرق خادم الشریعه به ایران کم نشده است. باید این مسئله خیلی اصولی پیگیری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.