موافقت سوریه با فرود هواپیمای حامل کمک‌های عربستان

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)  باسم منصور گفت که تا کنون ۲۱ کشور درخواست فرود در فرودگاه‌های سوریه به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله زدگان را داشتند که از بین آنها ۴ کشور شامل عربستان، قبرس، سودان و بلاروس امروز درخواست خود را ارائه کردند که مورد موافقت قرار گرفت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سوریه گفت: سوریه از هر کسی که خواهان کمک به زلزله زدگان است استقبال و تشکر می‌کند و با درخواست فرود هواپیماهای کشورهایی که خواستار کمک رسانی هستند، موافقت خواهد نمود.

منصور در عین حال گفت که تا کنون ۶۱ هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه در فرودگاه‌های سوریه به زمین نشسته اند.

گفتنی است که در جریان زمین لرزه ۷.۷ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه گذشته خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها در مناطق گسترده‌ای از سوریه و ترکیه وارد شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند.

وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه سازمان، آژانس‌ها و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین المللی صلیب سرخ و از سایر سازمان‌های بین المللی دولتی و غیردولتی درخواست می‌کند که دست یاری داده و از تلاش‌های دولت سوریه در مواجهه با این فاجعه انسانی حمایت کنند.

وزارت خارجه سوریه خواستار کمک به این کشور در زمینه جستجوی بازماندگان، نجات افراد گرفتار زیر آوار و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی و آذوقه به آسیب دیدگان از زلزله در سراسر این کشور شد.

این وزارتخانه در ادامه از کشورها و سازمان‌هایی که همبستگی خود را با سوریه و مردم آن ابراز و با قربانیان این زلزله ویرانگر ابراز همدردی کردند و همچنین تمایل خود را برای کمک به مردم سوریه اعلام کردند، تشکر و قدردانی کرد.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بر لزوم کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در کمک به زلزله زدگان سوری تاکید کرد.

سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل گفت که باید ملاحظات سیاسی کنار گذاشته شده و به زلزله زدگان در سوریه کمک رسانی شود.

این مقام سازمان ملل افزود: فردا یا پس فردا بعد از اصلاح مسیر گذرگاه باب الهوی کمک‌های انسانی را وارد شمال سوریه خواهیم کرد.

بثینه شعبان مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد که سوریه از هرگونه ابتکار ارائه شده توسط کشورها و سازمان‌های بین المللی برای کمک به مقابله با اثرات فاجعه بار زلزله، مشروط بر اینکه این کار بدون سیاسی کاری انجام شود استقبال می‌کند.

بثینه شعبان در گفتگو با شبکه اسکای نیوز گفت: سوریه ساعاتی پس از وقوع زلزله از کشورهای عضو سازمان ملل، آژانس‌های سازمان بین المللی و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر شرکای اقدام بشردوستانه از سازمان‌های بین المللی دولتی و غیر دولتی برای کمک و حمایت از تلاش‌های آن در مقابله با فاجعه مطابق با استانداردهای اقدامات بشردوستانه مصوب سازمان ملل متحد و با هماهنگی و همکاری با دولت سوریه درخواست کمک کرد، واین تأیید می‌کند که ما کمک‌های همه کشورها را می‌پذیریم، مشروط بر اینکه این کمک‌ها سیاسی نباشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.